ZSSK obmedzí IC vlaky, odmieta cenovú vojnu s RegioJetom

Počet štátnych IC vlakov jazdiacich medzi Bratislavou a Košicami sa od 15. apríla zníži z troch na dva páry v pracovných dňoch. Týždenne tak zostane 25 namiesto súčasných 41 expresných vlakových spojov. Zredukuje sa aj počet IC vlakov v sobotu a nedeľu, víkendový IC Šarišan z Bratislavy do Prešova a Humenného zostane.

Správa „DOPRAVA: ZSSK obmedzí IC vlaky, odmieta cenovú vojnu s RegioJetom“ je rozšírená o ďalšie informácie v treťom až piatom odseku.

BRATISLAVA 24. marca (SITA) – Štátna Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK) od 15. apríla zníži počet IC vlakov z Bratislavy do Košíc z troch na dva páry v pracovných dňoch. Týždenne tak bude prevádzkovať 25 namiesto súčasných 41 expresných vlakových spojov jazdiacich bez podpory štátu. Generálny riaditeľ ZSSK Pavol Gábor toto rozhodnutie v utorok zdôvodnil tým, že odmietajú nezmyselnú cenovú vojnu, ktorú na uvedenej trase podľa neho rozpútal súkromný dopravca RegioJet. Zredukuje sa aj počet IC vlakov v sobotu a nedeľu, víkendový IC Šarišan z Bratislavy do Prešova a Humenného zostane zachovaný. Štátne IC vlaky by po obmedzení mali najazdiť za týždeň 11,3 tisíca vlakových kilometrov namiesto 18,4 tisíca kilometrov.

„Je to pre nás veľmi vážne rozhodnutie, pretože IC vlaky sú dlhodobo vlajkovou loďou tejto firmy. Nemá zmysel viesť boj, ktorý nemá víťaza. Správame sa racionálne a nikto nám nemôže povedať, že sme hazardéri,“ povedal Gábor. Ministerstvo dopravy ako akcionár štátneho osobného vlakového prepravcu to podľa neho pochopilo. ZSSK po príchode RegioJetu na hlavnú domácu železničnú trať Bratislava – Žilina – Košice od 14. decembra 2014 rozšírila svoje služby a znížila ceny vo svojich IC vlakoch v snahe súperiť s konkurenciou. „Tvrdo sme pracovali pred nástupom konkurencie, aby sme to zvládli a nedostali hneď prvú frčku do nosa. Myslím, že sme to celkom úspešne zvládli,“ dodal Gábor. Pripomenul, že vlani v polovici novembra zaviedli aj bezplatnú prepravu pre študentov a dôchodcov.

Vozne, ktoré nebudú potrebné do IC vlakov, použije ZSSK pri rýchlikoch na hlavnej trati. Riaditeľ úseku obchodu ZSSK Jozef Schmidt povedal, že IC vlaky nebudú jazdiť v sobotu a nedeľu ráno pre veľmi slabú vyťaženosť. „V nedeľu pôjdu IC vlaky len poobede. Z Bratislavy pôjde o 15:37 a z Košíc, vzhľadom na to, že v nedeľu je návoz smerom na Bratislavu veľmi silný, ponechávame vlaky o 13:37 aj 15:37,“ priblížil Schmidt. ZSSK nebude prevádzkovať IC 500 pre veľmi nízke obsadenie v pracovné dni. Z Bratislavy nebude jazdiť ani IC s odchodom o 13:37 a z Košíc nepôjde vlak o 5:24.

ZSSK zaznamenala v prvých dvoch mesiacoch tohto roka pokles počtu cestujúcich v IC vlakoch o 28 %, resp. 25 % oproti plánu a v marci predbežne o 15 %. Hlavný vplyv na obmedzenie spojov týchto vlakov od polovice apríla má podľa Gábora konkurencia a čiastočne bezplatná preprava. Prevádzka IC vlakov je pre štátnu spoločnosť naďalej stratová. V roku 2012 predstavovala strata 3 mil. eur, v roku 2013 sa znížila na 1,7 mil. eur a vlani predbežne na 1,3 mil. eur. V tomto roku by po zohľadnení redukcie mala ZSSK na IC vlakoch prerobiť 1,2 mil. eur.

RegioJet podal na Protimonopolnom úrade SR podnet na preskúmanie cien štátneho prepravcu v IC vlakoch. „Je úplne absurdné, keď ten, kto sa správa iracionálne ekonomicky, hlboko pod nákladmi a za neprimerane nízke ceny, ukáže na druhého. Obviňujú nás z neprimerane nízkych cien, že tlačíme ceny dolu a ukrajujeme im zo zisku,“ povedal Gábor.

Súvisiace články

Aktuálne správy