Aj Slováci majú svoje súkromné tryskáče

, tyden Foto: SITA

V českých a slovenských hangároch majú majetní biznismeni a firmy viac ako päťdesiat súkromných lietadiel. Nie je to síce toľko ako pred globálnou krízou, ale ich množstvo rastie. Ceny nových aj použitých sú teraz relatívne nízke.

V Česku a na Slovensku je bázovaných (so základňou v danom štáte) 51 aktívnych privátnych lietadiel. Z toho 11 na Slovensku. Lietadlá sú majetkom celkovo šestnástich spoločností, z ktorých sú iba dve slovenské. Český trh je totiž vyspelejší ako z hľadiska technického zázemia, letísk a počtu hangárov, tak aj z pohľadu kúpnej sily klientov. Tieto údaje vyplývajú z analýzy spoločnosti Colibri Aircraft, ktorá sa zaoberá marketingom, poradenstvom a sprostredkovaním obchodu v oblasti business aviation.

Súkromných lietadiel je na Slovensku samozrejme ďaleko viac, väčšinou však ide o malé športové modely. "Privátne lietadlo je prúdové alebo turbovrtuľové lietadlo s komfortne vybavenou kabínou pre maximálne 19 cestujúcich, umožňujúce lety aj v nepriaznivých poveternostných podmienkach a v noci," ponúkol definíciu Marián Jančařík, obchodný riaditeľ Colibri Aircraft v strednej a východnej Európe. "Kabína je pretlaková, čo umožňuje lietať vo vysokých letových hladinách," povedal pre týden.cz.

"Kedysi sme rokovali vo VSŽ a chceli sme tam prísť ako páni. Tak sme si na 40 minút požičali lietadlo. Zmenilo nám to život," spomínal pred rokmi Patrik Tkáč, jeden zo šéfov finančnej skupiny J&T, pre iDnes.cz. Teraz má svoj Embraer, pomenovaný podľa firmy OK-JNT, a nielen to. J&T stojí aj za spoločnosťou ABS Jets, ktorá so základňami v Prahe a Bratislave prevádzkuje desať lietadiel v kategórii light a mid-size Jets,  od siedmich po osemnásť cestujúcich.

Na trhoch strednej a východnej Európy pribudlo v minulom roku celkom šesť nových a štrnásť používaných lietadiel. Zo šiestich minuloročných nových akvizícií bolo najaktívnejšie Poľsko s troma novými lietadlami, po jednom si pripísali Česká republika, Rumunsko a Moldavsko. Štatistiky tak ukazujú, že stredoeurópsky trh má k predkrízovým číslam veľmi ďaleko. Prepad je zrejmý najmä pri nových lietadlách. Súčasný stav hrá do karát potenciálnym záujemcom, ceny všeobecne klesajú. U tých nových sa to prejavuje predovšetkým stimulmi a bonusmi. Keď klesá cena nových, má to nepriamo vplyv aj na trhovú hodnotu použitých, navyše niektoré regióny zásobujú svetový trh veľkým množstvom použitých lietadiel rýchlejšie, než sa tieto stroje ďalej predajú. Na trhu tak vzniká dlhodobý previs ponuky nad dopytom, čo znovu tlačí na pokles cien.

Súvisiace články

Aktuálne správy