Odkaz bývalej servírky: Aby ste boli úspešní, nepotrebujete mať Harvard

, huffpost Foto: SITA;YT

Má za sebou dlhú cestu za krátky čas. Ako tínedžerka nastúpila za servírku do Hooters. Mala 20, keď nechala školu. O 6 rokov neskôr však už zastávala pozíciu viceprezidentky občerstvovacieho reťazca.

Kat Cole sa v roku 2011 stala prezidentkou Cinnabon, Inc. Značne sa vymyká typickým výkonným riaditeľom, čo môže byť kľúčom jej úspechu.

Cole nakoniec získal titul MBA na Georgia State University, ktorú absolvovala krátko potom, čo sa v Cinnabon stala prevádzkovou riaditeľkou. Dnes je ale takýto postup raritou, najvyššie posty v amerických firmách držia chlapi stredného veku, z ktorých mnohí majú elitné tituly. O štyri roky už má opäť vyššiu pozíciu, dohliada na udeľovanie licencií, výrobu a marketing vo Focus Branes, spoločnosti, ktorá vlastní Cinnabon i ďalšie reťazce.

Táto atypická cesta za kariérou Cole vôbec nezlomila. Naopak, v mnohých ohľadoch, jej skôr pomohla. Cole je presvedčená, že vďaka svojej minulosti dokázala ľahšie nájsť riešenie, ktoré by niekto z klasických manažérov mohol ľahko prehliadnuť. Vlastná skúsenosť ju naučila, že všetci jej zamestnanci stoja za povšimnutie, pretože, kto vie? Práve medzi nimi možno vyrastá budúci výkonný riaditeľ spoločnosti. "Ak nie ste zvyknutí, že sú pre vás dvere všade otvorené, budete robiť veci inak. Nebudete mať problém stretávať sa ľuďmi a zdržiavať sa na miestach, ktoré by tradiční biznismeni považovali za zbytočné mrhanie ich vzácnym časom a energiou," povedala pre Huffington Post.

Cole sa za celý ten čas poriadne vyzbrojila hrošou kožou. Pomáha jej to zvládnuť prípadný neúspech o niečo konštruktívnejšie. "Keď musíte stretať ľudí, ktorí sa pýtajú, prečo ste tam, kde ste, alebo s vami zaobchádzajú tak, ako si to nezaslúžite, len preto, že ste mladí, alebo žena, alebo v mojom prípade Hooters dievča, tak to vo vás po čase vypestuje riadnu odolnosť. Musíte si zvyknúť, že nebudete otrasení vždy, keď máte vstúpiť na pohovor do zasadačky, alebo ak sa z niekoho vykľuje riadny debil," radí Cole.

Výskumy ukazujú, že tradičný background nie vždy pomáha šéfom vo firmách uspieť. Napriek tomu, náboroví pracovníci milujú absolventov elitných škôl. Pätnásť percent generálnych riaditeľov v 1500 najväčších firiem USA malo v roku 2012 aspoň jeden titul z Harvardu, tvrdí štúdia Briana Boltona, ekonomického profesora na Portland State University School of Business. Bolton odhaduje, že len 3 alebo 4 percentá riaditeľov nemá vysokoškolské vzdelanie a menej ako 2 percentá z riaditeľov vo vybranej vzorke boli nežného pohlavia. "Je to ťažké vziať do firmy neznámeho človeka, bezpečnejšie je vziať niekoho s titulom z Harvardu. Taký človek bude akceptovaný tak zamestnancami ako aj akcionármi," vysvetľuje Bolton. Ale úspech, ktorý dosiahla Cole naznačuje, že bezpečná možnosť nemusí byť vždy tá najlepšia.

Cole sa dostala do spoločnosti Cinnabon pred štyrmi rokmi, v čase, ktorý sama označuje za "skutočne nahovno". Stagnujúca ekonomika vytlačila ľudí ďaleko od centra a z letísk, kde má Cinnabon svoje prevádzky. Jej plán skúsiť zachrániť spoločnosť tým, že s ostatnými vybuduje partnerstvo, bol odvážny. Cole si myslí, že iní, typickejší šéfovia, by neboli ochotní hľadať pomoc mimo firmy. Ale Cole k výzve pristúpila inak. Predložila ostatným reťazcom rýchleho občerstvenia návrh, aby spoločne vytvorili rad značkových produktov, ako sú káva, vodka, či osviežovače vzduchu.

Zafungovalo to. Predaj týchto výrobkov vzrástol za rok 2013 na viac ako miliardu dolárov a dnes tvoria asi 75 percent z celkových tržieb pre Cinnabon. "Pristupovali sme k tomu s pokorou, neboli sme príliš dobrí v ničom. Videla som ostatných šéfov ako trávia oveľa viac času a míňajú oveľa viac peňazí, len aby našli riešenie." Ukázalo sa, že Cole nastolila nový trend. Darren Tristano, výkonný viceprezident Technomic, firmy pre výskum trhu, očakáva, že McDonald’s a ďalšie reťazce začnú umiestňovať viac značkových produktov do svojich obchodov.

Skúsenosti nútia Cole mať zdravý rešpekt voči zamestnancom. Keď prevzala Cinnabon, strávila 60 dní návštevami franšíz po celej krajine, stretala sa s majiteľmi aj zamestnancami, aby získali cit pre to, čo firma potrebuje. "Nebolo to tak dávno, čo som aj ja bola radový zamestnanec, viem že títo ľudia si robia svoju každodennú prácu a skutočne poznajú pre mnohé otázky tie správne odpovede." Cole má ešte v čerstvej pamäti, čo znamená, ak sa zákazník k týmto ľuďom správa úboho. Spomína si na incident, keď muž sediaci neďaleko nej, začal nadávať servírke za to, že mu nepodala cukor do kávy. "Sedela som skutočne blízko a hneď mi mysľou prebehlo, ako aj na mňa zákazníci celkom bezdôvodne pokrikovali a neúctivo sa pozerali, len preto, že som mala oranžové šortky a servírovala som kuracie krídla. Akoby som bola spodina tejto krajiny," spomína si Cole ako neudržala svoje nervy a dotyčnému s kávoubez cukru riadne vynadala. "Dala som vtedy servírke najväčšie prepitné v mojom živote, v nádeji, že ju to povzbudí, aby zostala pozitívne naladená,“ dodáva.

Keď sa jej kariéra rozbehla, čoraz viac ľudí bolo zvedavých na jej predchádzajúci život. Na to, ako ju a jej súrodencov dokázala matka vychovať, keď po rozvode s otcom alkoholikom žili tri roky z desiatich dolárov na týždeň. Asi pred rokom sa ale Cole v médiách odmlčala, vytýkali jej, že nemá svojim životom inšpirovať ostatných. "Aj ostatní manažéri by možno chceli prijať aspekty svojej minulosti, tie sa však už nehodia do stereotypu postavy generálneho riaditeľa,“ tvrdí Cole s tým, že jej príbeh v skutočnosti nemusí byť vôbec jedinečný. "Mnoho vedúcich pracovníkov robilo servírky a barmanov, či hostesky, ale nespájajú tieto veci s úspechom, ktorý majú dnes,“ uzavrela Cole.

Súvisiace články

Aktuálne správy