Príbeh sna, oddanosti a povýšenia: Šéfovanie ho nebavilo, vytvoril bicykel, ktorý ľudia milujú

, businessinsider Foto: YT

Deväť rokov jazdil Dave Weiner do práce na bicykli. Počas tohto obdobia sa venoval softvérovým konzultáciám a jeho pozícia stabilne rástla spolu s firmou. Keď spoločnosť v roku 2012 zmenila majiteľa, odmenou za jeho oddanosť bolo vymenovanie za generálneho riaditeľa severoamerickej pobočky. Šéfoval 285 zamestnancom.

Povýšenie dlho nevydržalo. Začiatkom tohto roka 34 ročný  Weiner firmu opustil. Rozhodol sa ísť za svojim detským snom. Dnes je z neho novopečený podnikateľ, vlastník a generálny riaditeľ  Priority Bicycles, startupu založenom na rekreačných cyklistoch. Weiner odstavil svoj milovaný bicykel a navrhol úplne nový tak, ako by mal podľa neho osloviť príležitostného jazdca. Podarilo sa. Od uvedenia na trh v júli už tržby dosiahli viac než pol milióna dolárov. Dokázal upútať aj pozornosť niektorých z najväčších mien v cyklistickom priemysle. "Mnohí si mysleli, že som blázon," hovorí Weiner. "Niektorí sa vyjadrili otvorene, iným to bolo čitateľné z tváre." Čo ale títo ľudia nevedeli bolo, že na nezvyčajný krok sa Weiner v tichosti pripravoval už niekoľko rokov.

Pocit prívalu inšpirácie zacítil niekoľko rokov späť, ešte ako softvérový konzultant.V ten deň si Weiner sadol a napísal biznis plán pre cyklistickú firmu. Stále si nechával svoje plány len pre seba, dobre vedel, aké má šťastie, že má dobre platenú prácu v čase drsnej ekonomickej situácie. Samotný nápad na podnikanie v bicyklovom biznise ale vznikol ešte v čase, keď bol Weiner chlapec. Vyrastal v San Franciscu na predmestí Clayton. Pracoval ako mechanik v dvoch rôznych bicyklových obchodoch.  Nastavoval a opravoval bicykle pre ostatných. Prišiel na to, že túto prácu miluje a začal snívať o vlastnom obchode. Vízia ho neopustila ani keď sa presťahoval na Manhattan a začal sa venovať softvérom. Do práce samozrejme dochádzal na bicykli, preto ho neustále zamestnávali otázky, ktoré často trápia príležitostných mestských jazdcov. Trápenie s reťazou, ploché gumy, nehovoriac o jednoduchosti s akou sa aj uzamknutého bicykla rýchlo zmocní zlodej. "Bicykle sa skutočne vo vývoji dostali na vrchol," hovorí, "ale veľa vylepšení pre rekreačných jazdcov na nich nenájdeme." A v tom videl Weiner svoju príležitosť.

Bod zvratu nastal v januári. Týždenné pracovné lety do Kalifornie a Európy si vybrali svoju daň. Prehodnotenie prišlo, keď mal jeho syn Jake jeden rok. Weiner sa rozhodol odstúpiť napriek tomu, že svoju prácu miloval. Nestrácal zbytočne čas. Už ako nezamestnaný vyrazil do ulíc na partizánsky prieskum pre svoju budúcu firmu. V okolí Manhattanu si nafotil bicykle, ktoré boli akýmkoľvek spôsobom upravené, chcel zozbierať najčastejší tuning a vyčísliť pravdepodobné náklady. Weiner sa zamýšľal nad tým, či by sa oplatilo tieto úpravy ponúknuť už ako štandard a či by boli náklady s tým spojené ochotní uhradiť aj jazdci, ktorí sa chcú len dostať z bodu A do bodu B.

Zároveň hľadal cieľovú skupinu pre svoju firmu. Pozval si niekoľko ľudí, ktorí by do tejto skupiny zapadali. Typickými zákazníkmi by mali byť študenti jazdiaci do školy, obyvatelia mesta vyrážajúci za nákupmi, či na tréningy, alebo hľadajúci len nejakú víkendovú aktivitu. Podľa Weinera títo ľudia vyťahujú svoje bicykle často s malou dušičkou, či sa na nich niečo nepokazilo. "To je pre našu firmu kľúčové, ubezpečiť, že všetko funguje ako má." Každý jazdec vám povie, ktoré štyri časti spôsobujú najviac vrások. Sú to kolesá, brzdy, pneumatiky a reťaz. Weiner navrhol svoj bicykel s jednoduchým trojrýchlostným nábojom, ktorý nevyžaduje žiadne pohyblivé vonkajšie časti. Brzda je jednoduchá, kontra pedálmi dozadu a teda bez akýchkoľvek laniek. A pneumatiky, ktoré sú na pocit skôr z tvrdého plastu ako gumy, sú takmer neprepichnuteľné pri bežnom jazdení. To všetko výrazne znižuje pravdepodobnosť, že by bicykel niekedy potreboval opravu. Bicykel navyše nemá reťaz, ale ozubený remeň. Ostatné spoločnosti prišli s bezreťazovým modelom už dávno predtým, než Weiner začala navrhovať ten svoj. Ale boli to výhradne exkluzívne high-end modely pre profi jazdcov. Weiner našiel dodávateľa ochotného spolupracovať na nákladovo efektívnom prevedení.

Mestskí jazdci sa snažia znížiť možnosť krádeže jednotlivých častí bicykla tým, že si vezmú so sebou sedlo, prípadne aj kolesá, ktoré sú na ráme uchytené cez „rychloupináky“ namiesto matíc. Weiner si povedal, že takáto úprava, vo výške asi 50 dolárov, by už mala byť štandardne zahrnutá pri kúpe bicykla. Rozhodol sa ponúknuť túto funkciu aj na držiak na fľašu, či stojan, príslušenstvo, ktoré si  takmer všetci jazdci na svoj bicykel pridávajú. Tieto veci si obchodníci väčšinou účtujú zvlášť.

Prišlo na rozhodovanie o spustení výroby, Weiner oslovil ostatných úspešných podnikateľov na Kickstarteri. Zohnal si literatúru na danú tematiku a zvážil, čo by jeho kampani najviac pomohlo. Profesionálne vyrobené video, ústretovosť, a predstavenie funkčného prototypu širokým masám.

Kampaň na Kickstarter spustil v júli s cieľom získať 30 000 dolárov. Stačilo len len niekoľko hodín od spustenia a peniaze sa vyzbierali. Na konci 30 dňového termínu sa podarilo nazhromaždiť 556 286 dolárov, každý užívateľ, ktorý daroval najmenej 350 dolárov, dostal bicykel z prvej dodávky.

Weiner si je vedomý, že za rýchly úspech môže vďačiť aj užívateľsky prívetivému dizajnu. Aj po skončení kampane na Kickstarteri objednávky na 399 dolárový bicykel stále prichádzajú. "Je to naplnený sen každého podnikateľa," hovorí Weiner už vo svojej novej kancelárii, niekoľko poschodí nad bývalým zamestnávateľom. Jeho starý červený bicykel je v zadnej časti miestnosti naplnenej elegantnými novými modelmi. "Stále si môžete myslieť, že máte dobrý nápad, ale aj svet je toho istého názoru?" Ak berieme čísla ako indikátor, vo Weinerovom prípade určite áno.

Súvisiace články

Aktuálne správy