Vianoce sú pre dobročinné organizácie zlatou baňou

Vianoce sú zlatou baňou nielen pre obchodníkov, ale aj pre dobročinné organizácie. Stavili na to, že ľudia sú ochotní minúť viac peňazí na darčeky i na pomoc iným.

Vianoce sú zlatou baňou nielen pre obchodníkov, ale aj pre dobročinné organizácie. Stavili na to, že ľudia sú ochotní minúť viac peňazí na darčeky i na pomoc iným. Informoval o tom denník Handelsblatt.

Trh sa neustále rozvíja. Za prvých osem mesiacov tohto roka sa suma vyzbieraných milodarov medziročne zvýšila o 4,6 % zhruba na 2,7 miliardy eur. Lenže na trh prichádzajú stále nové mimovládne organizácie. Kým pred piatimi rokmi ich bolo 570.000, v súčasnosti ich je 600.000.
Štatistiky dokazujú, že celkový objem milodarov zostáva viac-menej stabilný, preto sa peniaze rozdelia medzi viac hráčov. To znamená, že konkurenčný boj sa pritvrdzuje a rastie aj ekonomický tlak na dobročinné organizácie.

Eckhard Priller, popredný nemecký odborník pre oblasť mimovládnych organizácií tvrdí, že ich rastúci počet prináša celý rad problémov. Jedným z nich je väčší ekonomický a finančný tlak. Organizácie síce hľadajú nové oblasti činnosti, no nápady dochádzajú a nie všetky oblasti sú lukratívne. "Organizácie plnia najmä úlohy, ktoré prinášajú peniaze," tvrdí Priller. Z finančných zbierok pochádza len 4 až 6 % peňazí, zvyšok zabezpečujú štátne dotácie a vlastnými silami zarobené peniaze, napríklad, poplatky alebo členské príspevky.

Prillerov názor potvrdili aj najnovšie štatistické údaje nemeckého Centrálneho inštitútu pre sociálne otázky (DZI). Podľa nich dobročinné organizácie v Nemecku generujú 41 % svojich príjmov z členských príspevkov, 27 % pochádza z vlastných zárobkových aktivít, 10 % zo štátnych peňazí a len 20 % z milodarov a sponzorstva.

V posledných rokoch došlo k presunu záujmových oblastí, napríklad, najväčší pokles vyzbieranej sumy zažilo životné prostredie a ochrana prírody. Dokonca aj Červený kríž udrel na poplašné zvony. Kým v roku 2013 získal 64,7 milióna eur, v tomto roku počíta už len s 30 až 35 miliónmi eur. Prezident nemeckého Červeného kríža Rudolf Seiters tento pokles vysvetľuje najmä druhom katastrof. Napríklad, epidémia eboly nebola podľa neho dostatočne emocionálne medializovaná.

Podľa najnovších údajov DZI klesá počet darcov. Kým v roku 2012 prispievalo 47 % Nemcov, v súčasnosti ide len o 42 %. Na druhej strane tí, ktorí peniaze darujú,
dávajú viac. V medzinárodnom porovnaní Nemci nepatria medzi zanietených darcov. Napríklad, vo Veľkej Británii prispieva až 74 % obyvateľstva, v Holandsku 71 %, v Spojených štátoch 68 % a Dánsku 62 %.

Súvisiace články

Aktuálne správy