OĽaNO neuspelo s návrhom na bezplatné autobusy k vlakom

Študenti a dôchodcovia, ktorí vo svojich obciach a mestách nemôžu využívať vlaky, by podľa OĽaNO mali mať nárok na bezplatnú autobusovú prepravu k najbližšej železničnej stanici. Návrh príslušnej novely zákona o cestnej doprave však neprešiel do druhého čítania.

Hnutie OĽaNO neuspelo v parlamente so svojím návrhom, aby študenti a dôchodcovia, ktorí vo svojich obciach a mestách nemôžu využívať vlaky, mali nárok na bezplatnú autobusovú prepravu k najbližšej železničnej stanici. Väčšina poslancov totiž nepodporila, aby o návrhu príslušnej novely zákona o cestnej doprave rokovali v druhom čítaní. Za boli deviati, proti jeden a zdržalo sa 122 zákonodarcov. OĽaNo spolu s novelou cestnej dopravy chcelo doplniť aj zákon o prechode niektorých pôsobností z orgánov štátnej správy na obce a vyššie územné celky.

Ako ešte pred hlasovaním povedal líder hnutia Igor Matovič, skupiny ľudí, ktoré síce majú nárok na bezplatnú prepravu vlakmi, ale nemajú k nim prístup tam, kde bývajú, sú rozhodnutím vlády Roberta Fica diskriminované. „Keď si Smer zaumienil tento hrubý populizmus na Slovensku zaviesť, my by sme chceli napraviť krivdu, ktorú ste spáchali. Aby ste rovnakú možnosť dali aj ľuďom, ktorí nemajú vo svojej obci funkčné vlakové spojenie,“ vyhlásil Matovič.

Pripomenul, že prvá Ficova vláda, ale aj iné vlády zrušili osobnú železničnú dopravu na mnohých tratiach. „V týchto obciach zostali koľajnice, ale nemajú vlaky, na ktorých by mohli ľudia cestovať zadarmo. Takisto sú obce, ale aj mestá a okresy, ktoré nemajú ani len koľajnice, nie to vlaky. Títo ľudia sú opatrením, ktoré vláda Roberta Fica zaviedla, diskriminovaní a ukrivdení na úkor tých, ktorí majú šťastie, že vlak vo svojej obci majú,“ povedal šéf OĽaNO. Obce a mestá s vlakovým spojením sú podľa neho v priemere bohatšie a majú nižšiu nezamestnanosť ako tie bez vlakov. Ako dodal, takýto prístup štátu môže spôsobiť ďalšie vysídľovanie obcí bez vlakov.

OĽaNO zároveň navrhlo, aby ministerstvo dopravy, ktoré financuje vlakovú dopravu vo verejnom záujme, mohlo ovplyvňovať aj cestovné poriadky v autobusovej doprave. Tú v súčasnosti objednávajú a platia samosprávne kraje. Autobusová a vlaková doprava by podľa Matoviča totiž mali na seba nadväzovať, aby sa nestávalo, že jedným smerom ide autobus a vlak, pričom oba sú poloprázdne

Ministerstvo dopravy sa už skôr vyjadrilo, že otázka zvyšovania dotácií pre autobusy je predčasná, pokiaľ verejná osobná doprava nebude harmonizovaná v prospech cestujúcich. „Problémom vzťahu autobusovej a vlakovej dopravy je, že sa navzájom nedopĺňajú, ale často si priamo konkurujú. S cieľom zladiť autobusovú a železničnú dopravu dlhodobo vedieme rokovania s predstaviteľmi vyšších územných celkov,“ uviedol nedávno rezortný hovorca Martin Kóňa.

Súvisiace články

Aktuálne správy