Nízka cena ropy: Víťazi a porazení

, Pragmatic Capitalism;CNBC;ČSOB Foto:SITA

Prepad cien ropy v posledných mesiacoch je naozaj impozantný. Otázkou je, či ide skutočne o niečo mimoriadne, a predovšetkým to, komu všetkému to uškodí alebo prospeje.

Americká ľahká ropa WTI je o 40 % lacnejšia ako v júni, prepad je pomerne neobvyklý. Zažívame najhlbší pokles od roku 2008, kedy sa zdalo, že svetová ekonomika kolabuje. Je to tentoraz v niečom iné? Prospieva zlacnená ropa ekonomika, alebo skôr škodí?

Nižšie ceny benzínu a nafty sú najviditeľnejším dôsledkom lacnej ropy. Príkladom sú americkí spotrebitelia, ktorí poklesom cien benzínu o 1 cent na galón, ročne usporia 1,4 miliardy USD. Tieto peniaze, samozrejme, môžu minúť inde. Spotrebiteľský dopyt vďaka nižším cenám palív ale porastie všade vo svete.

Nižšie ceny energií budú držať nízko infláciu. Centrálne banky (predovšetkým Fed) sa tak nebudú ponáhľať so zvyšovaním sadzieb, inými slovami, politiky centrálnych bánk zostanú uvoľnené. To znamená lacné hypotéky a ďalšie úvery.

Podľa niektorých teórií pokles cien ropy spôsobil z veľkej časti poklesom dopytu v Európe, Japonsku, USA a Číne. To by ale znamenalo, že svetovú ekonomiku nečaká nič dobré. Zásoby ropy na trhu v posledných rokoch rástli hlavne vďaka americkej produkcii z bridlíc. Verejne sa pritom špekuluje o tom, že sa Saudovia snažia zraziť cenu ropy, aby zlikvidovali nežiadúcu "bridlicovú" konkurenciu. Väčšina ťažiarov z bridlíc má totiž vyššie náklady na ťažbu, a padajúce ceny ropy ich tak môžu ohroziť. Sú pomerne výrazne zadlžení, ropu medzi 60 a 70 USD za barel mnohí jednoducho nemôžu ustáť. Najväčšou obavou ale je, že väčšina súkromných investícií v USA, ktoré vyplynuli z bridlicovej revolúcie, bude zastavená.

Aj producenti tej klasickej môžu mať s nízkymi cenami problém. Podľa Citigroup zasiahne ropa medzi 60 a 70 USD väčšinu saudskoarabskej konkurencie. Obavy tiež vzbudzuje vysoký podiel zadlženia amerických ťažiarov, energetické firmy teraz tvoria 15 % trhu vysokovýnosných dlhopisov. Saudovia sa nestarajú o vysokú ponuku na trhu, myslia na dlhodobé záujmy. Nedá sa preto súčasný prepad cien ropy porovnávať s tým v roku 2008.

Éra nízkej ceny ropy by nemala len tak odznieť. Aj v roku 2015 sa očakáva, že ropa Brent zostane v priemere okolo 65 USD za barel. Čo to znamená pre náš región? Stredná Európa má všeobecne šťastie, môže z nízkej ceny ropy ťažiť. Je čistým dovozcom ropy a čistým dovozcom je tiež aj najväčší obchodný partner – krajiny eurozóny. Nižšie ceny ropy sa v prvom rade môžu premietnuť do podpory reálnych príjmov a spotreby domácností. Záleží však na špecifikách miestnych trhov, podielu daní na celkovej cene a vplyvu menového kurzu. Ako sa ceny nakoniec odrazia v peňaženkách domácností je nakoniec ovplyvnené i celkovým podielom útrat na benzín na spotrebiteľských výdavkoch.

Ale vráťme sa k americkým motoristom, ktorí sú považovaní za víťazov nízkej ceny "čierneho zlata". Podľa výskumu agentúry Lundberg ide u nich o najväčší pokles za posledné štyri roky. Znížením ceny de facto "prirodzene" vznikla daňová úľava týkajúca sa všetkých motoristov. To sa ale nepáči politikom, ktorí navrhujú, aby ušetrené peniaze nezostávali vo vreckách spotrebiteľov, ale boli použité v rámci spoločenského blaha na investície do zlepšenia stavu súčasnej infraštruktúry. Kvalitnejšie cesty majú zefektívniť celkovú dopravu v krajine a ušetriť motoristom nielen čas, ale aj peniaze, ktoré by inak boli nútení vynaložiť na opravy svojich vozidiel v dôsledku nekvalitnej vozovky.

To by konkrétne znamenalo zvýšenie súčasnej spotrebnej dane z benzínu a nafty, z dnešných 18,40 centu za galón benzínu a 24,40 centu v prípade nafty. Výška týchto daní je bezo zmeny už viac ako dvadsať rokov. Priemerné náklady zlej vozovky vyjdú jedného vodiča ročne až 130 dolárov, ale okrem vodičov by zo zvýšených daní profitovali aj všetci ostatní. Modernizácia by priniesla nové pracovné miesta v stavebníctve s ročným platom vo výške 50 až 80 tisíc dolárov, vyrátali politici.

Z takéhoto pohľadu by lacné palivo pozitívne zapôsobilo na vývoj celej americkej ekonomiky, ale čo ak cena ropy opäť stúpne? Vodiči by síce mali kvalitné cesty, ale ich reálny dôchodok by sa znížil na úkor ostatnej spotreby.
 

Súvisiace články

Aktuálne správy