Nekalé praktiky obchodníkov: Ako naučiť deti prežiť v marketingovej džungli

, dTest Foto: SITA Video: YT

Napriek tomu, že deti nie sú zárobkovo činné, sú pre obchodníkov zlatou baňou. Nielen v predvianočnom období. S trochou zveličenia sa dá povedať, že udávajú štýl nákupov už v prenatálnom štádiu. Ako to funguje a dá sa proti tomu niečo robiť?

Rodičia malých detí často chcú nakúpiť všetko potrebné na jednom mieste a v čo najkratšom čase. Obchodné reťazce o tejto tendencii dobre vedia a snažia sa z nej vyťažiť maximum. Využívanou metódou, ako prilákať lukratívnu skupinu čerstvých rodičov do obchodného domu, sú najmä zľavy detského spotrebného tovaru, od plienok po dojčenskú výživu. K obľúbeným marketingovým metódam patria aj vernostné karty lákajúce na zľavy.

Rodičia si často ani neuvedomujú, ako draho sú benefity vernostných kariet vykúpené. Supermarkety sa vďaka nim o domácnostiach svojich zákazníkov dozvedajú takmer všetko. Na základe algoritmov sú schopné odhadnúť, či sa ich klienti rozvádzajú, či majú malé deti, alebo holdujú záhradke. Následne vedia pružne reagovať a posielajú zľavové kupóny šité priamo na mieru svojim klientom. Posilňujú tak ich sklon nakupovať stále na rovnakom mieste. Dosah podobných marketingových nástrojov ukazuje napríklad kauza z Minnesoty, kde obchodný reťazec Target vedel o tehotenstve násťročného dievčaťa skôr ako jej otec. Na základe údajov z jej zákazníckej karty (nákup voľného oblečenia, telového mlieka a kyseliny listovej) jej začal zasielať zľavové kupóny na plienky, čo viedlo k odhaleniu dovtedy utajeného tehotenstva.

Deti sa ľahko nadchnú prakticky pre čokoľvek, sú manipulovateľné a páčia sa im farebné veci. Reklama zameraná na malé deti býva animovaná, farebná, zdôrazňuje prvky harmonickej rodiny. Už veľmi malé deti si dokážu zapamätať chytľavú melódiu a text reklamy. Deťom školského veku sa naopak začínajú páčiť reklamy, ktoré im pomáhajú psychicky sa oddeliť od rodičov a stať sa súčasťou party rovesníkov. Reklama pre staršie deti je preto naopak hraná a figurujú v nej deti, ktoré sú o dva až tri roky staršie ako cieľová skupina, pretože deti pozerajú na väčšie deti s rešpektom. Veľký efekt v reklame sa dá dosiahnuť obsadením seriálových či iných hrdinov. Starší školáci začínajú kladne hodnotiť reklamy, ktoré obsahujú čierny humor.

Ako naučiť deti prežiť v marketingovej džungli? Psychológovia hovoria o spotrebiteľskej gramotnosti od najútlejšieho veku. Už tie najmenšie deti by z úst rodičov mali počuť, že reklama nie je realita a že informácie v nej obsiahnuté môžu byť zavádzajúce, skreslené a neúplné. Reklamu je deťom dobré ukazovať ako niečo nezáživné, vyplňujúce čas. Napríklad televízny spot stlmiť, prepnúť a poukázať na to, že to nie je nič zábavné. Ak dieťa vyžaduje vec, ktorú videlo v reklame, nie je dobré ju rezolútne odmietnuť, čo by zvýšilo atraktivitu výrobku v očiach dieťaťa. Môžete ju vziať do ruky a názorne dieťaťu ukázať a vysvetliť, čo sa vám na nej nepáči, prečo sa vám zdá predražená, nekvalitná a podobne.
 

Súvisiace články

Aktuálne správy