Nenechajte sa namotať, doprava zadarmo neexistuje

, The Atlantic Foto: SITA

Aj keď v prvom momente vám v súvislosti s nedávnym vyhlásením vlády zíde na um cestovanie vlakom, reč bude o internetovom nakupovaní. Maloobchodníci neváhajú pokryť poplatky za dopravu, dúfajúc, že sa to premietne do vyššieho obratu. Zákazníci tak získajú dobrý pocit, že dostali niečo zadarmo.

Zvyk je železná košeľa. Vypovie nám službu domáca elektronika, zájdeme do najbližšej predajne a pri troche šťastia bude to čo hľadáme aj v akcii. Ale čo je to za bláznovstvo vôbec niekam chodiť, keď pri kúpe z online obchodu vám pošlú tovar priamo domov a ešte k tomu zadarmo?

Wall Street Journal oznámil, že Amazon vynaložil na lodnú dopravu v minulom roku viac ako 6 miliárd dolárov. Napriek tomu nechce upustiť od dopravy zdarma. Podobne na tom sú aj ďalší obchodníci, radi zaplatia vyššie náklady na poštovné, ak to dokáže zákazníkov motivovať k náýkupom. Dáva to zmysel, nebudete predsa platiť poštovné, radšej si hodíte do košíka ešte niečo navyše. Expedičný poplatok sa považuje za štandard, preto sa  doprava zdarma javí ako zľava. A to sa oplatí.

Podľa prieskumu National Retail Federation je pre 85 percent on-line nakupujúcich veľmi dôležité to, aby bola doprava tovaru zadarmo. Samozrejme výpredaje či zľavy zostávajú i naďalej najdôležitejším faktorom. Na druhej strane sú obchodníci, takmer polovica predajcov uviedla, že plánujú zaviesť dopravu zadarmo. Na túto skutočnosť musí byť pripravený celý dodávateľský reťazec, kuriérske firmy sľubujú maloobchodníkmi, že sú na zvýšenú prevádzku pripravené.

Je tu ale ešte jeden dôvod, prečo je doprava zadarmo dobrý nápad pre obchodníkov. Prieskumy ukázali, že až 74 percent respondentov opustilo stránku eshopov tesne pred objednaním tovaru. Dôvod? Vysoké náklady za dopravu. Špekuluje sa, že doprava zadarmo by dokonca mohla vytvoriť zákaznícku vernosť. Ďalšie štúdie ukázali, že vyššie prepravné poplatky znížili návštevnosť webových obchodov.

Zákazníci milujú keď je niečo (akože) zadarmo. Nech  je to predjedlo v reštaurácii, alebo spomínané poštovné a balné. A je jedno, že tieto náklady sú premietnuté do cien, alebo sú len odmenou v prípade väčšieho nákupu. Stratégia maloobchodníka je vyvolať u zákazníka dobrý pocit pri nakupovaní. A ten sa samozrejme dostaví, ak vidí, že dostal niečo zadarmo. Aj v prípade, že je cena tovaru mierne navýšená, je to pre zákazníka nepodstatné, stále má pocit víťazstva. Je to iracionálne, dobrý pocit sa dostaví aj keď vieme, že dnes nám predsa nikto nič zadarmo nedá.

Samozrejme, že ani  doprava zadarmo nenakopne k nákupom na internete každého rovnako. Do tábora tých, čo ho odmietajú patria hlavne zákazníci s negatívnou skúsenosťou, ktorým napríklad prišli topánky inej veľkosti, alebo tovar, ktorý na fotke vyzeral úplne inak ako v skutočnosti. Posielať to späť obchodníkovi sa každému nechce, sú s tým predsa spojené náklady na dopravu.

 

Súvisiace články

Aktuálne správy