Nenávidíte bilbordy? Francúzsko bude mať prvé mesto bez reklám

, The Telegraph Foto: SITA

Pre esteticky založených jedincov môže jazda moderným mestom vyvolávať znepokojujúce zážitky. Pri pohľade na to množstvo pútačov doslova bolia oči. Všade krikľavé farby, neóny, a billboardy zatieňujúce výhľad.

Pre mestských estétov bude určite dobrou správou, že francúzske mesto Grenoble, sa rozhodlo povedať vizuálnej reklame dosť. Starosta alpského mestečka len nedávno oznámil, že mesto zakáže komerčné pouličné reklamy a pokúsi si sa ich dostať preč z verejných priestranstiev. Od januára budúceho roka začne odstraňovať 326 vonkajších reklamných pútačov, vrátane 64 bilbordov. Mesto zruší zmluvu s JCDecaux, najväčším dodávateľom vonkajšej reklamy, informuje Telegraph.

"Obec uvoľní verejné priestranstvá v Grenobli pre rozvoj v oblastí verejného záujmu," oaznámil úrad starostu. Ide o naplnenie sľubu Strany zelených, namiesto reklamy chcú vysadiť 50 mladých stromov.

Miestny úradník pre Telegraph povedal, že mesto ponúkne uvoľnené reklamné plochy miestnym kultúrnym a spoločenským záujmom, ale tieto reklamy budú určite menšie. Komerčné reklamy nezmiznú z Grenoblu úplne, s niektorými sa aj naďalej budú ľudia stretávať na autobusových zastávkach, kým zmluva mesta s JCDecaux nevyprší v roku 2019.

Grenoble, toto univerzitné mesto so 160 000 obyvateľmi, bude prvým mestom v Európe, kde sa rozhodli zatočiť s vonkajšou reklamou. V roku 2006 urobilo brazílske Sao Paulo podobný krok, tam ale mnohé reklamy osadili nelegálne. Iniciatívu privítali architekti aj aktivisti, ale nahnevala podnikateľskú sféru.

Mnoho ľudí v iných mestách, tie slovenské nevynímajúc, by uvítalo takýto krok. "Čokoľvek je na tej stene, stále sa na to pozerám. Pozerám sa na to častejšie než na novú budovu World Trade Center, viac než na vodárenskú vežu, či na oblohu. Má to podprahové účinky. V poslednom čase som sa pozeral na fajnovú vodku, alebo na usmiate deti oblečené v zimných overaloch. Zrazu som začal premýšľať o studenom martini. A teraz mi reklama hovorí: Nájdite si svoju pláž," píše Zadie Smith v New York Review of Books o tom, ako mu reklama pomáha dostať sa do imaginárneho sveta.

Súvisiace články

Aktuálne správy