Infografika: Zajtra je medzinárodný deň nenakupovania, Američania ho oslávia presne naopak

, Poštová banka Foto: SITA

V piatok 28. novembra „oslavujeme“ medzinárodný deň nenakupovania. Na Slovensku ale zatiaľ na popularite výraznejšie nezískal a Slováci aj počas tohto dňa nakupujú bez akýchkoľvek obmedzení či výčitiek. Ešte väčším paradoxom je tento deň v USA. Práve na posledný novembrový piatok totiž v USA pripadá tzv. Black Friday, teda deň, ktorý odštartuje najväčšie víkendové výpredaje v roku.

V USA sa posledný novembrový piatok tradične spája so štartom predvianočných nákupov. Takzvaný „čierny piatok“ je tak na druhej strane Atlantického oceánu dňom, kedy sa obchodníci o zákazníkov priam trhajú. Obchody sa otvárajú už zavčas ráno, niektoré dokonca už o polnoci a Američania využívajú tento deň na zaobstaranie darčekov, ale i iných tovarov s výraznou zľavou. Nezvyčajné nie sú ani satelitné fotografie spred nákupných centier, na základe ktorých sa zisťuje, koľko ľudí do obchodov zavítalo. Počet nakupovania chtivých Američanov v „čierny piatok“ a počas nasledujúcich víkendových dní je totiž zároveň predzvesťou toho, aké tržby budú mať americkí maloobchodníci v predvianočnom období. A očakávaná úroveň tržieb zas ovplyvňuje  to, ako sa budú vyvíjať ceny akcií dotknutých spoločností na burze.

Čo pre nás, Slovákov, znamená nenakupovať celý jeden deň? V ostatných mesiacoch sa hovorilo veľa o návrhu ponechať obchody zatvorené každú nedeľu. Tento návrh ale zatiaľ dostatočnú podporu nezískal a na Slovensku tak máme takéto dni „bez nákupov“ iba tri a to Prvý sviatok vianočný, Nový rok a Veľkonočnú nedeľu. Na Štedrý deň sú u nás obchody zatvorené od obeda. V prvej polovici tohto roka dosiahli tržby maloobchodníkov 9,1 mld. EUR a na jeden kalendárny deň tak pripadala suma 50 mil. EUR. Ak by teda všetky slovenské domácnosti nakupovali rovnako, na jeden deň v roku by na každú domácnosť pripadla útrata okolo 25 EUR. Výpadku takéhoto rozmeru by sme sa ale oslavovaním dňa nenakupovania dočkali len sotva. Spotrebitelia by zrejme potrebné nákupy jednoducho presunuli na iný deň.

Ak by sme tržby slovenského maloobchodu prepočítali na hlavu, zistíme, že každý z nás nechal za prvých 6 mesiacov tohto roka v obchodoch takmer 1 680 EUR. A na čo Slováci v prvej polovici tohto roka míňali najviac? Až 47 % svojej útraty sme nechali v rôznych supermarketoch či hypermarketoch, ktoré pod jednou strechou ponúkajú široké spektrum tovarov a služieb. Dnes už dokonca v takýchto predajniach nájdeme aj plnohodnotné bankové služby. Približne každé šieste euro putovalo z našich peňaženiek do obchodov s ostatným tovarom, ako sú predajne s oblečením, kozmetikou či šperkmi. No a po desatine si z našich peňazí odniesli aj benzínky, predajne s tovarom pre domácnosť či internetové obchody.

 V ktorých predajniach nechávame peniaze?  (1. polrok 2014)
   mil. EUR (v b. c.)  EUR na osobu  podiel v %
 Nešpecializované predajne (napr. supermarkety)  4 293,00  792,4  47%
 Potraviny, nápoje a tabak  213,8  39,5  2%
 Pohonné látky  998  184,2  11%
 Zariadenia pre IKT (PC, telefóny…)  181,7  33,5  2%
 Tovar pre domácnosť (nábytok…)  832,2  153,6  9%
 Tovar pre kultúru a rekreáciu (šport, hračky…)  153,1  28,3  2%
 Ostatný tovar (odevy, lekárne, šperky…)  1 627,20  300,3  18%
 V stánkoch a na trhoch  18,4  3,4  0%
 Mimo predajní, stánkov a trhov (aj cez internet)  781,5  144,2  9%
 Spolu  9 098,80  1 679,40  100%
 Zdroj: analytický tím Poštovej banky podľa ŠÚ SR

Azda všetci obchodníci milujú predovšetkým posledný mesiac roka – december. A ten sa začína už o niekoľko dní. Tržby maloobchodu počas decembra bývajú oproti ostatným mesiacom roka tradične vyššie. Z celoročného objemu tržieb si tak december zvykne ukrojiť až celú jednu desatinu. Dôvodom sú samozrejme vianočné sviatky. Pred nimi vrcholí nakupovanie dobrôt na štedrovečerný stôl alebo darčekov pod vianočný stromček, no a hneď po nich, teda ešte v závere decembra, začínajú prvé povianočné výpredaje.

December nie je najsilnejším mesiacom čo do tržieb azda iba v prípade predajní s pohonnými látkami. V ostatných oblastiach maloobchodu posledný mesiac roka jednoznačne dominuje. Nadpriemerné tržby dosahujú počas neho najmä predajcovia potravín a nápojov, športových potrieb, elektroniky, hračiek, odevov, kozmetiky či šperkov. Vyššie tržby ako počas iných mesiacov roka zaznamenávajú aj predajcovia na trhoch a v stánkoch a na svoje si prichádzajú aj internetové obchody.

Budú tohtoročné decembrové tržby obchodníkov vyššie ako pred rokom? Hoci december je pre maloobchodníkov najúspešnejším mesiacom roka, nemusí pre nich automaticky znamenať aj medziročne vyššie tržby. Tohtoročný vývoj jednak na strane samotných maloobchodných tržieb, ale aj reálnych miezd v ekonomike naznačuje, že naši maloobchodníci by sa mohli na konci roka tešiť. Predpokladáme, že dariť sa bude najmä internetovým obchodom, ktorým Slováci prichádzajú na chuť čoraz viac.

 

Súvisiace články

Aktuálne správy