Čierny piatok: Prečo sú ľudia schopní sa navzájom pozabíjať kvôli nákupom?

, Reuters Foto: SITA

Na Slovensku tento sviatok konzumu zatiaľ nemá také rozmery ako v USA, kde sa ľudia neštítia navzájom kopať, strkať či potkýnať, len aby získali niečo lacnejšie.

Každý rok sú medializované správy a fotografické zábery zachytávajúce násilie počas predaja cez čierny piatok. Minulý rok napríklad vo Philadelphii, meste bratskej lásky, dve rodiny medzi sebou bojovali až do okamihu, kým sa celá záležitosť neskončila vytiahnutím zbrane. V New Jersey musela polícia spacifikovať agresívneho zákazníka, vo Virgínii istý muž porezal druhého, v hádke o parkovacie miesto. Ani tento rok to určite nebude iné. Otázka znie: prečo?

Dôvody sú jednoduché. Čierny piatok je plný odmien. Je tu silná motivácia odmenu zíksať. Počas čierneho piatka je totiž odmena veľmi výhodná. Z časti preto, že máme tendenciu vnímať zníženie cien ako náš osobný profit. Niečo, čo príde len tak pre nič za nič. Navyše niektorí ľudia milujú nakupovanie a počas čierneho piatka získavajú dva v jednom. Nakupovanie aj odmenu v rovnakom čase!

Ale zľavy sú vzrušujúce aj preto, že nám umožňujú kúpiť si tovar, ktorý by bol za bežných okolností pre určitú skupinu obyvateľstva jednoducho nedostupný. Možno si poviete, že je to bláznovstvo čakať celú noc v mrazivom počasí na ulici len kvôli tomu, aby ste urobili dobrý obchod. Ale nakoľko sú potom šialení tí, čo nakúpia veci ktoré ani nepotrebujú, len preto, že je to veľmi výhodné? Stačí sa pozrieť do vlastného šatníka a máte dôkaz, že kúsok takéhoto šialenstva je v každom z nás.

Druhým dôvodom je konkurencia. Súťaž, kde je v hre obmedzený počet výrobkov za najviac zvýhodnené ceny. Nielen že sú tieto položky viac žiadané kvôli zľave, ale k dispozícii je len obmedzený počet. To znamená, že kým jeden kupujúci získa, iný musí stratiť. Je to psychologická hru s nulovým súčtom. K tomu to nenormálne množstvo ľudí na štartovnej lajne čakajúce na výstrel v podobe otvorenia dverí. Vlani pred predajňami Macy čakalo vyše 15 000 nákupuchtivých fanúšikov. Súťaž, aká sa počas roka už nikdy neopakuje.

Masívna boj o veľmi obmedzený počet zdrojov s vysokou hodnotou. To sú už klasické podmienky vyvolávajúce násilie. Napätá situácia preverí schopnosť udržať sa na uzde, hlavne ak sa súťažiaci riadia rôznymi sociálnymi normami. A sme pri treťom dôvode agresivity. Absencia noriem, ktoré by mohli zabrániť násilnému vystupovaniu. Voľný prístup k zdrojom pre všetkých znižuje prejavy násilia. Ale čierny piatok je iný. Obmedzený počet tovaru čaká len na „vyvolených“. Tí čo sú v radoch vzadu sa budú rozčuľovať viac než tí, čo stoja rovno pred dvermi predajne. Násilie v tomto prípade rastie, ak sa dvere otvoria a trh je v tom momente otvorený pre všetkých. Je ale iróniou, že obchodníci to majú vymyslené tak, aby zákonite vyvolali zmätok. Dátum je jasný, posledný novembrový piatok. Aj otváracie hodiny. Ale to vpustenie veľkého počtu zákazníkov na jednej strane a obmedzený počet tovaru na strane druhej, je už hra v réžii obchodníkov. Systém je takmer optimálne navrhnutý na vyvolanie chaosu.

Nakupovanie samo o sebe by nemalo inšpirovať ľudí k násiliu. Čierny piatok je ale niečo iné. Čierny piatok je súťaž, kde sa porazení cítia podvedení.

Súvisiace články

Aktuálne správy