Autobusová doprava je v obciach prioritná pre 91 % ľudí

Z prieskumu Zväzu autobusovej dopravy, do ktorého sa zapojilo takmer 12-tisíc obyvateľov vybraných obcí zo všetkých regiónov, vyplynulo aj to, že 51,5 % ľudí nemá možnosť cestovať iným dopravným prostriedkom ako autobusom. Za rovnakú úroveň cestovného vo vlakoch aj v autobusoch je 93 % ľudí.

Autobusovú dopravu považuje za prioritnú vo svojej obci takmer 91 % a vlakovú dopravu vyše 9 % z necelých 12-tisíc účastníkov prieskumu Zväzu autobusovej dopravy (ZAD). Z výsledkov ankety o preferovaní dopravy v regiónoch, ktoré v piatok zverejnil autobusový zväz, tiež vyplýva, že 51,5 % ľudí nemá možnosť cestovať iným dopravným prostriedkom ako autobusom, 15 % môže používať vlak, takmer 32 % auto a 1,5 % iný spôsob dopravy.

Za rovnakú úroveň cestovného vo vlakoch aj v autobusoch je 93 % a proti je 7 % osôb. Zhruba tretina ľudí, keby nemala možnosť cestovať iným dopravným prostriedkom, ako bola doteraz zvyknutá, by začala využívať osobné autá. Prieskum sa uskutočnil formou dotazníkov s 11 otázkami, ktoré obyvateľom distribuovali vybrané obce zo všetkých regiónov Slovenska.

"Autobusová doprava v regiónoch je nenahraditeľná. Cestujúci ju považujú za kľúčovú a len veľmi malá časť má možnosť fyzicky chodiť vlakom," povedal k výsledkom prieskumu viceprezident ZAD a generálny riaditeľ Slovak Lines, a.s. Peter Sádovský. Za zarážajúce označil, že 32 % obyvateľov by prestúpilo do áut. "Opatrenia, ktoré sú v akejkoľvek oblasti dopravy, sa míňajú účinkom. Výsledkom rôznych nepremyslených krokov v doprave bude presne to, čoho sa obávame, že ľudia ešte viac sadnú do áut," upozornil.

Podľa viceprezidenta ZAD je potrebné veľmi opatrne pristupovať k možnému rušeniu niektorých autobusových spojov. "Treba sa veľmi zamyslieť nad tým ako dať aj autobusovým cestujúcim nejaké zľavy. Je evidentné, že ich nielen chcú, ale aj potrebujú pri vlakoch zadarmo," uviedol Sádovský. Po zavedení bezplatnej prepravy vo vlakoch pre vybrané skupiny ľudí od 17. novembra autobusové spoločnosti zatiaľ nezaznamenali odchod cestujúcich. ZAD však stále očakáva, že v prímestskej autobusovej doprave sa počet cestujúcich môže znížiť o 8 % a tržby takmer o 16 mil. eur.

"Na základe prieskumu sa potvrdilo, že autobusová doprava je mimoriadne dôležitým partnerom pre všetky obce na Slovensku," poznamenal tajomník ZAD Marek Modranský. Pre cestujúcich je podľa neho dôležitá aj dostupnosť, nielen cena. "Ak chceme, aby cestujúci jazdili obchádzkou, ale s pocitom, že idú zadarmo, tak možno si to vyskúšajú raz. Predpokladáme, že cestujúci si cenia dochádzkový čas do práce a školy, ktorý potrebujú, aby bol čo najkratší a necestovať s prestupmi," dodal Modranský.

ZAD naďalej požaduje, aby cestujúci autobusmi mali rovnaké zľavy aké sú vo vlakoch a mal by ich dofinancovať štát. Podporu len vlakovej doprave považuje za nesystematický a nekoncepčný postup. Podmienky cestovania pre autobusy sú podľa tajomníka zväzu nespravodlivé, pretože vo verejnej doprave by mali byť rovnaké. "Nemôžeme deliť cestujúcich na tých, čo majú prístup k vlakom a tých, čo jazdia autobusom. Autobusová doprava by mala tvoriť jeden zo základných pilierov verejnej dopravy, keďže má dominantné zastúpenie na úrovni 85 až 87 % z celkových výkonov," zdôraznil Modranský.

Prieskum ukázal aj to, že po zavedení bezplatnej prepravy vo vlakoch chce tento spôsob dopravy používať 22 % obyvateľov. Vo verejnej doprave používa autobus 88 % a vlak 12 % ľudí. Do práce pritom cestuje polovica, do školy 18 %, na nákupy 10 % a na návštevu 8 % cestujúcich. Viackrát týždenne využíva verejnú dopravu 80 % osôb. Autobus uprednostňuje pred vlakom 49 % opýtaných preto, lebo v ich obci je to jediný druh verejnej dopravy. Prípadné zrušenie niektorých autobusových spojov by podľa 92 % účastníkov ankety obmedzilo, resp. narušilo ich cestovanie.

Súvisiace články

Aktuálne správy