Tipy a triky: Ako sa účinne brániť bezbrehému nakupovaniu

, buyorlose Foto: SITA

Určite ste už čítali množstvo článkov o tom, ako nás skúšajú v obchodoch zmanipulovať, len aby sme tam trávili čo najviac času a nakúpili aj to čo nepotrebujeme. Poradíme vám, ako sa pred týmito praktikami chrániť. Je to veľmi jednoduché, väčšina z vás už takýto obranný štít určite používa.

Nakupovanie je rozhodnutie oveľa viac emocionálne, než racionálne
A to je práve zlé. To najhlavnejšie pri obrane je totiž znalosť. Vedomosť nie o tom, či výrobok obsahuje škodlivé látky, alebo nie. Prvá otázka musí znieť: potrebujem vôbec tento výrobok? Ak nie, nekupujte ho ani v prípade, že je v akcii. Čo nepotrebujete jednoducho nekupujte.

Neuromarketing
Vedecké analýzy majú pomôcť obchodníkom zistiť, ako by sa dali ovplyvniť emócie u zákazníkov. Sledujú, kam sa najčastejšie pri nákupoch pozerajú, aký majú tep, dokonca aj aktivita niektorých oblastí mozgu ich zaujíma. Je to o tom, ako nasoliť zákazníkom čo najviac tovaru do košíka. Stojí to množstvo peňazí, energie, surovín. Táto vyslovene škodlivá marketingová aktivita tak nebadane prispieva k predčasnému zničeniu životného prostredia. Jednou z podprahových metód je napríklad dlažba menšieho formátu. V oddeleniach s drahšími výrobkami tak máte pocit, že kráčate prirýchlo a uberiete plyn. A zrazu si všimnete v regáloch aj to, okolo čoho by ste za normálnych okolností preleteli.

Figuríny vo výkladoch
Prečo figuríny nepozerajú nikdy dopredu? Snažia sa pozerať doprava alebo doľava, len aby nadviazali očný kontakt s okoloidúcim. Omnoho viac sa tak zákazník cíti oslovený, než by figuríny pozerali do blba. Proti figurínam je trik jednoduchý, stačí výklady ignorovať, ak nič nehľadáte a nechcete nič kúpiť. Ak si chcete kúpiť nohavice, pozriete sa figurínu s nohavicami. Tá je ale odetá tak, aby jednotlivé prvky oblečenia pekne ladili. A zrazu si už kúpite aj sako, alebo košeľu, hoci ju práve nepotrebujete.

Pozor na vône
V obchode, kde to vonia kvetmi alebo citrusovými plodmi sa zákazníci rozhliadajú oveľa dlhšie, pretože sa cítia bezpečne. S levanduľou a vanilkou sa dokážu uvoľniť. Niečo podobné vyvoláva aj aróma detského púdru. Je ľahké sa brániť proti vôňam, keď tie u nás v obchodoch ani nie sú. Teda pokiaľ práve nenavštívite parfumériu. A odtiaľ pri zmeske vôni človek po chvíli radšej ujde.

Výber hudby podľa cieľovej skupiny
Väčšinou nám púšťajú podmaz hitov z obdobia, keď sme mali 18 – 20 rokov. Staré pekné časy sa zrazu vybavia a sentimentálnosť uľahčuje nákup. Je dôležité, aby hudba nebola priveľmi hlasná a veľmy dynamická. Ideálna je pomalá, upokojujúca, priemerne pomalšia než je tlkot srdca. Našťastie u nás hrá v obchodoch väčšinou nejaká komerčná rozhlasová stanica, alebo duniace basy v prevádzkach zameraných na tinedžerov. Skôr je to však hudba pre personál, aby zahnal nudu. Ako keby sa predavači báli ticha. Ak niečo znie v pozadí, vyvoláva to pocit, ako keby sa v obchode niečo dialo.

Nejednotné číslovanie rozmerov konfekcie
Často sa stáva, že musíte zo skúšobnej kabínky vyjsť a vziať si iné číslo, lebo vám to vaše jednoducho nesedí. Nie, neschudli ste. Je to lacný trik obchodníkov, aby vás potešili, že vám stačí aj menšie číslo. Ale môžu za to aj výrobcovia z rôznych krajín, ktorí akosi kašľú na štandardy, alebo sa im pri šití trocha uhne ruka. Výsledkom je totálny chaos a nutnosť všetko skúšať. Trik je v tom, že do kabínky si musíte vziať hneď niekoľko veľkostí, ktoré by od oka mohli sadnúť. Ostatné necháte personálu, nech to vráti na miesto. Takže číslovanie vám už môže byť ukradnuté, čo ale nákupy cez internet riadne komplikuje.

Neskutočné zlacnenie
Blúzka za 200 eur bude vyzerať omnoho lákavejšie ak ju umiestnia vedľa niekoľkonásobne drahšej. Zlacnenie je najťažší kaliber na odzbrojenie kupujúceho. Na to je ale jednoduchá obrana. Prestaňte sa zaujímať o pôvodnú cenu, alebo o cenu podobných produktov vystavených hneď vedľa. Všetko čo vás zaujíma je cena, ktorú zaplatíte v danom okamihu. Ak vám vyhovuje, kupujte, ak nie, tak po blúzke nesiahnite, ani keby bola zlacnená o 99 %. Ďalším trikom je pohľad na cenovky. Ak začnete nákup s tým, že nie ste ochotné dať 200 eur za blúzku, potom by ani 70 percentné zlacnenie na 250 nemalo vaše rozhodnutie zmeniť. Pri technike sa oplatí ísť do kamennej predajne výrobok pozrieť a následne ho kúpiť cez internet. Pri oblečení to fungovať nemusí, obchody s oblečením často ponúkajú tovar za rovnakú cenu aj na webe.

Dramatická červená, ako plátno pre býka
Pri upozornení na zlacňovanie obchodníci veľmi radi používajú červenú farbu. Niečo prečiarknuté červenou vyznie oveľa dramatickejšie, ako keby použili napríklad zelenú. Skúste byť na chvíľu farboslepí. Vlastne ani nemusíte, ak sa si spomeniete na predchádzajúcu radu ohľadom neskutočných výpredajov.

Individuálne nákupy
Prieskumy ukazujú, že tí zákazníci, ktorí sa vybrali nakupovať so svojou polovičkou minú o 17 % viac, než keby zašli do obchodu sami. Ani priateľská podpora nákupov nie je ideálna, v takom prípade miniete o 9 % viac. Z týchto výsledkov vyplýva, že počas nákupov by vás nikto nemal sprevádzať. Táto rada je pre mužov asi zbytočná, vieme, že im ide na nervy ak musia čakať niekde pri kabínkach, kým si polovička vyskúša to množstvo oblečenia, z ktorého jej na koniec aj tak nič poriadne nesedí. Nežné pohlavie ale často potrebuje podporu, niekoho kto daný nákup odsúhlasí, hlavne ak daná vec nie je práve zlacnená.

Ako v kasíne
Všimli ste si, že v obchodoch nie sú nikde nástenné hodiny? Dokonca aj tam, kde sú presklené plochy ich radšej prelepia plagátom, alebo rovno sadrokartónom, nech ani denné svetlo nepreniká do vnútra. Nič vás nesmie vyrušovať pri nákupoch a nič vám nesmie pripomenúť, že ste tam vlastne ani nechceli stráviť toľko času. Každý si musí povedať, kedy stačí. A ten, kto to nedokáže ustriehnuť, si zaslúži, aby sa stal obeťou neuromarketingu a vytiahli mu z vrecka aj posledný cent. Trik je v tom, že do obchodu treba chodiť vtedy, keď nemáte čas. Len na skok, kúpiť konkrétnu vec a odísť. Tu však hrozí riziko, že v časovom strese kúpite niečo, čo vám celkom nevyhovuje. Skutočný trik je v tom, že na nákup sa vyberiete vtedy, keď potrebujete konkrétnu vec a máte aj dostatok času na výber. Nestrávite v hypermarketoch celý víkend "čúzovaním".

Rozmiestnenie tovaru
Je jasné, že obchodníci umiestnia tovar, za ktorým idete, niekam na koniec predajne. Aby ste museli prejsť čo najviac uličiek pomedzi regálmi a počas tejto tortúry vám určite padne zrak na niečo, čo si nakoniec hodíte do košíka. V takomto prípade pomôže starý dobrý nákupný zoznam. Popri regáloch, ktoré neobsahujú dané položky jednoducho prejdete bez povšimnutia. Aj toto treba trénovať, ale časom si to človek celkom dobre osvojí. Ešte špinavší trik spočíva v tom, že idete cielene len pre jednu, dve veci. V takom prípade si nevezmete nákupný košík a v rukách tak veľa zbytočností k pokladni neodnesiete.

Ochutnávky a testovačky
Ostrovčeky s ochutnávkou dokážu často spomaliť aj tých, čo sa ponáhľajú. Po ochutnávke zadarmo už zhon pominie a zostáva na nákup času viac. Odhliadnuc od toho, že je to zadarmo, čo v našom prípade môže byť celkom silný magnet, sú po ruke ďalšie dôvody, prečo sa ochutnávke vyhnúť. Ak idete cielene do obchodu, nemáte čas viesť zdvorilostné debaty so slečnou za pultíkom. Často nejde o žiadnu novinku, dávajú vám ochutnávať niečo, čo už dávno kupujete. Alebo naopak, niečo, čo by ste kvôli vysokej cene nikdy nekúpili. Alebo jednoducho nie ste cieľová skupina. A povedzme si úprimne, tie mikrokrajce aj tak nestačia na to, aby sme posúdili, či nám to skutočne chutí a vziať si hneď tri, štyri kúsky už zaváňa pažravosťou a škótskym prístupom.

Veľkosť nákupných košíkov
V jednom teste vymenili nákupné vozíky v supermarkete za omnoho väčšie. Výsledok bol ohromujúci, priemerná hodnota nákupov vzrástla o 19 %. Pri pohľade do vozíka mal totiž zákazník pocit, že ešte nič nekúpil. Ale skutočne dnes niekto nakupuje podľa toho, či už má plný košík, alebo nie? Trikom v tomto prípade je kombinácia košíka do ruky s nákupným zoznamom. Ale v podstate stačí ten zoznam, ten dá jasne najavo, či bude nutné brať vozík, alebo stačí aj košík. Teraz ale nehovoríme o veľkých nákupoch, kedy výjazd do potravín znamená 20 litrov mlieka, 10 kilogramov mäsa, štyri fľaše prostriedku na umývanie riadu, 5 kg soli a 6 litrov oleja atď. Kde vlastne takýto nákup ľudia v stiesnených priestoroch paneláku ulkladajú?

Porovnanie cien
Podľa prieskumu si zákazníci kupujú z 80 % stále rovnaké veci, napriek tomu si priemerný zákazník pamätá len cenu asi štyroch produktov. Najčastejšie ide o chlieb, mlieko a vajcia. Preto nemá ani potuchy, či tovar v akcii je naozaj oveľa lacnejší, ako bol predtým. Existuje mnoho hypermarketov, kde sa ceny na dva týždne dvihnú len kvôli tomu, aby mohli neskôr padnúť do akcie. Dobrý trik môže byť uschovaný starý bloček s pôvodnou cenou, aby ste sa nestali obeťou kamuflovanej akcie. Ale to sú zbytočné smeti. Lepším riešením je ceny zapisovať do denníka o vedení domácnosti. Ak už dvadsiaty krát budete zapisovať, koľko ste dali za desať deka diétnej, určite vám toto číslo utkvie v pamäti a pri lahôdkovom pulte budete vedieť adekvátne zareagovať, či je dnes skutočne v akcii, alebo naopak zdražela.  

Čas na rozmyslenie
Opäť odvolanie sa na prieskum, tento raz americký. Až 60 % zákazníkov, si nákup určitého tovaru pri pokladni rozmyslí. A práve preto sú pokladne navrhnuté tak, aby sa tovar nedal nikde z košíka vyložiť. Každý centimeter uličky je zaplnený tovarom. Riešenie je jednoduché. Okrem toľko omieľaného zoznamu je tu predsa možnosť nechať nechcený tovar priamo u pokladníčky, tá sa už oň postará. Nikdy nenechávajte salámu medi šampónmi, dezodoranty pri syroch, to je lúzerstvo. Viete, koľko práce navyše je to pre ten nešťastný personál? Ak ste si nákup rozmysleli, vráťte tovar na svoje miesto, alebo ho odovzdajte pri pokladni. Nikto vám za to hlavu neodtrhne.

Súvisiace články

Aktuálne správy