Prečo Japonci nechcú naše pivo?

, ČTK Foto: SITA

Japonský trh s pivom je tretí najväčší na svete čo sa týka tvorby zisku. Prím na ňom však majú domáci výrobcovia, pretože to zahraničné jednoducho za pivo nepovažujú.

Ak majú Japonsko a Európska únia dospieť k dohode o voľnom obchode, musí sa japonský trh s pivom otvoriť výrobkom z Európy. Vyplýva to z únijného dokumentu, ktorý je pripravený k ďalšiemu kolu rozhovorov v decembri. Dohody o vytvorení zóny voľného obchodu chcú Japonsko a EÚ dosiahnuť na konci budúceho roka. Francúzsko, Nemecko a niektoré ďalšie únijné krajiny ale pochybujú, či je Tokio ochotné zmeniť mnohokrát málo známe pravidlá a špecifikácie výrobkov, ktoré sú podľa Európy prekážkou obchodu.

V poradí ôsme kolo rozhovorov sa uskutoční 8. decembra. Únijní vyjednávači sa na ňom chystajú japonským náprotivkom oznámiť, že je potrebné zmeniť viac pravidiel upravujúcich dovoz alkoholických nápojov do krajiny. Usilovať pritom budú o to, aby Japonsko upravilo vymedzenie toho, čo je podľa Tokia pivom.

"Mnoho európskych pív sa v Japonsku nemôže predávať ako pivo, pretože podľa japonských predpisov neobsahuje dostatočné množstvo sladu, alebo pretože obsahuje niektoré prísady, ako je koriander," píše sa  v únijnom dokumente, ktorý dostal k dispozícii Reuters.

Japonský trh s pivom ovládajú výrobcovia ako Kirin, Asahi, Sapporo a Suntory. Európania sú na ňom prítomní okrajovo prostredníctvom spoločných podnikov, ktoré umožňujú vyrábať prémiové piva ako napríklad Heineken na japonskom území.

Obchodná dohoda medzi EÚ a Japonskom by mohla zvýšiť výkon oboch ekonomík o skoro jedno percento, domnieva sa Európska komisia. Japonsko je treťou najväčšou ekonomikou na svete a siedmym najväčším vývozným trhom pre Európsku úniu.

Rokovania o voľnom obchode začala vlani v apríli. Únijným vyjednávačom ale bolo povedané, aby rozhovory zastavili, ak Japonsko neukáže pokrok v otázke bezcolných bariér. V máji komisia uviedla, že je s pokrokom spokojná, a umožnila, aby rokovania pokračovali.

Súvisiace články

Aktuálne správy