Je bezplatné cestovné naozaj zadarmo?

, PR článok

V uplynulom mesiaci bolo snáď nemožné nevšimnúť si, čo chystá vláda Roberta Fica v rámci sociálneho balíčka. Cestovné pre študentov a dôchodcov zadarmo od 17. novembra 2014. O vládnych plánoch informovali niektoré z médií už od začiatku septembra. Jednalo sa však zväčša o zmienky o tom, ako vláda plánuje rozpočet na rok 2015 a ako v rámci nového rozpočtu vyčlení prostriedky na financovanie spomenutého sociálneho balíčka.

Po tlačovej konferencii premiéra Fica a ministra financií Kažimíra, na ktorej informovali o návrhu štátneho rozpočtu na rok 2015, začal byť počet článkov o bezplatnom cestovnom zaujímavejší. V období od 15.10 do 31.10.2014 sme zaznamenali 423 príspevkov. Príspevky o „cestovnom zadarmo“ pribúdali v podstate v  dvoch fázach.

Prvá fáza sa začala po tejto tlačovej konferencii, pričom denne bolo zaznamenaných len niekoľko príspevkov, ktoré informovali o tom, že v vláda v rámci rozpočtu na rok 2015 vyčlenila 13 miliónov eur na financovanie sociálneho balíčka.

V rámci balíčka môžu vlakmi cestovať zadarmo študenti a dôchodcovia a zároveň budú zvýšené zľavy  pre pracujúcich, ktorí využívajú železničnú dopravu. Príspevky informovali aj o tom, že podľa ministra dopravy J. Počiatka, bude tento balíček implementovaný 17.novembra 2014, pričom ministerstvo dopravy avizovalo zvýšený počet vypravovaných vlakov. K danej téme sme zaznamenali kritické reakcie blogerov a dikutérov na vládnou schválený 13 miliónový sociálny balíček.

K téme sme priradili aj príspevky opisujúce  konkurenčný  súboj  štátneho a súkromných dopravcov na Slovensku v kontexte bezplatného cestovného pre dôchodcov a študentov a príspevky, v ktorých minister financií Kažimír obhajoval bezplatné cestovné.

Druhá fáza nastala po týždni a síce potom, ako minister dopravy Počiatek predložil na vládu návrh realizácie opatrení finančného, ekonomického a sociálneho balíčka v osobnej železničnej doprave, ktorú 22.10. schválila vláda. Po tomto dátume sa počet informácií, ktoré informovali o bezplatnom cestovnom niekoľkonásobne zvýšil. Zaznamenali sme príspevky, ktoré hovorili o očakávaniach autobusových dopravcov, príspevky, ktoré detailne rozoberali podmienky, ktoré treba splniť pre bezplatné cestovanie a aj kritické príspevky. Tieto sa objavili na blogoch, v komentároch denníkov a týždenníkov a zachytili sme aj vyhlásenia opozičných poslancov, ktorí hovorili o predvolebnej kampani strany SMER-SD a nesystémovom riešení.

Spoločným v takmer všetkých blogoch bolo to, že ich autori sa zaoberali otázkou, či je cestovné zadarmo pre študentov a dôchodcov ozaj bezplatné. Tento krok vlády označovali za nesystémový a v závere ho hodnotili v podobnom duchu.  Pracujúci ľudia a podnikatelia  sa spoločne poskladajú na toto "bezplatné" cestovné. Je pri tom jedno, či v príspevkoch označili cestovné ako bezplatné, alebo zadarmo, podľa slovníkov slovenského jazyka a pravopisu  sú to synonymá, ktoré sú štylisticky neutrálne a nemajú tak žiadny iný význam.  Zo zaznamenaných príspevkov vyplýva, že podľa autorov kým jedna polovica Slovákov bude cestovať zadarmo, tá druhá to zaplatí. Navyše, takéto opatrenia vlády komentátori často označili za súčasť predvolebnej kampane, alebo za lacnú predvolebnú kampaň.

Otázka, ktorá sa v médiách následne objavila súvisela s tým, či je, alebo nie je takáto sociálna pomoc štátu diskriminačná voči ostaným železničným prepravcom a či štát neutrpí výpadkom príjmov z cestovného. Ku koncu týždňa sa tak začali objavovať príspevky, ktoré sa snažili vyčísliť koľko by mala vlaková doprava stáť štát. Jednotlivé príspevky obsahovali vyjadrenia odborníkov na dopravu, ktorí sa týmito výpočtami zaoberali. V nasledujúcom týždni boli publikované informácie o protestujúcom Zväze autobusov dopravy, ktorý tvrdil že štát by mal na podobné zľavy prispieť aj im, ďalej informácie o začatí registrácie a o vydávaní preukazov na bezplatnú prepravu vlakmi, informácie o kapacitnom obmedzení Železničnej spoločnosti Slovensko, ako aj informácie týkajúce sa zvýšení počtu vlakových spojení.

Médiá publikovali aj príspevky, podľa ktorých sa vláde a premiérovi Ficovi podaril "husársky kúsok", keď počet informácií o bezplatnom cestovnom výrazne prevýšil počet informácií o zmene zákona o dani z príjmov. Podľa Miloša Moravčíka z KDH správy toho týždňa ľudí potešili, pretože im vláda nepovedala celú pravdu. Zaznamenali sme príspevky, ktoré hovorili o výborne zvládnutej marketingovej kampani a o spôsobe, akým premiér prezentoval tému bezplatného cestovného a  upriamil pozornosť čitateľov na toto vládne opatrenie. Zaujímavé je, že  v rovnakom období (15.10.-31.10.) sme zaznamenali 112 príspevkov, ktoré sa týkali zmien v daňovom a odvodovom zaťažení  vyplývajúce z návrhu štátneho rozpočtu. Na základe týchto čísel preto môžeme povedať, že téma bezplatného cestovného mala štvornásobný priestor v médiách v porovnaní so zmenami v daňovom a odvodovom zaťažení. To či má bezplatné cestovné aj väčší dopad na obyvateľstvo, však už z počtu príspevkov vyčítať nemožno.

Odhliadnuc od toho, ako sa medializácia bezplatného cestovného bude vyvíjať v nasledujúcich týždňoch, už teraz môžeme povedať, že táto téma zaujala médiá natoľko, že sa stala jednou z TOP októbrových tém. Médiá tejto téme venovali takmer 3 krát viac priestoru ako téme predaja Petit Pressu.

Spoločnosť Slovakia-online už viac ako 18 rokov prináša na slovenskom trhu informácie inteligentne, svojim klientom ponúka rýchly prístup k informáciám 24 hodín denne, tisíce správ k dispozícii v jednej minúte. Slovakia-online pripravuje monitoring médií z viac ako 300 zdrojov, rovnako ako analýzy novinárov, hodnotenia článkov, či vyjadrenia predstaviteľov spoločností. Spoločnosť Slovakia-Online s.r.o. nadväzuje na projekt Mediahit.sk, ktorý monitoroval mediálne príspevky a hodnotil obsah slovenských médií cez optiku kvantitatívnych analýz. V tejto tradícií bude pokračovať a uverejňovať najzaujímavejšie fakty týkajúce sa slovenských médií za uplynulé obdobie.

 

 

Súvisiace články

Aktuálne správy