OĽaNO navrhuje bezplatné autobusy k vlakom

Hnutie OĽaNO predložilo v parlamente návrh zákona, aby obyvatelia obcí a miest bez prístupu k železnici mali mať právo na autobusovú dopravu zadarmo k najbližšej vlakovej stanici. Bezplatnú prepravu vo vlakoch pre študentov a dôchodcov považuje za krivdu voči ľuďom odkázaným na autobusovú dopravu.

Správa „EKONOMIKA: OĽaNO navrhuje bezplatné autobusy k vlakom“ je rozšírená o vyjadrenie ministerstva dopravy v štvrtom odseku.

BRATISLAVA 6. novembra (SITA) – Obyvatelia obcí a miest bez prístupu k železnici by mali mať právo na autobusovú dopravu zadarmo k najbližšej vlakovej stanici. Hnutie OĽaNO predložilo v parlamente príslušný návrh zákona v reakcii na zavedenie bezplatnej prepravy študentov a dôchodcov vo vlakoch od 17. novembra. Vlaky zadarmo považuje za krivdu voči ľuďom odkázaným na autobusovú dopravu.

„Štát by nemal pristupovať diskriminačným spôsobom v sociálnej politike voči ľuďom. Ak sa Smer rozhodol umožniť študentom a dôchodcom, aby cestovali vlakom zadarmo, rovnaké právo by mali mať aj ľudia, ktorí vlakovú stanicu vo svojej obci nemajú,“ povedal vo štvrtok na brífingu poslanec NR SR a líder OĽaNO Igor Matovič. Náklady na bezplatné autobusy k vlakom by mal podľa neho samosprávnym krajom preplácať štát.

Ľudia z obcí a miest, kde funguje vlaková doprava, tvrdí poslanec, by nemali byť zvýhodnení voči obciam a mestám bez vlakov. „Vlakové spoje sa rušili práve do chudobnejších lokalít a menších obcí, do ktorých prevádzka bola neefektívna a tieto spoje nahradili autobusy,“ uviedol Matovič. Ak štát objednáva osobnú železničnú dopravu a bude ju preplácať študentom a dôchodcom, mal by ju podľa neho preplácať aj v autobusoch po najbližšie vlakové stanice.

Ministerstvo dopravy považuje otázku zvyšovania dotácií pre autobusy za predčasnú, pokiaľ verejná osobná doprava nebude harmonizovaná v prospech cestujúcich. „Problémom vzťahu autobusovej a vlakovej dopravy je, že sa navzájom nedopĺňajú, ale často si priamo konkurujú. S cieľom zladiť autobusovú a železničnú dopravu dlhodobo vedieme rokovania s predstaviteľmi vyšších územných celkov,“ uviedol pre agentúru SITA rezortný hovorca Martin Kóňa. O zľavách v prímestskej autobusovej doprave vo verejnom záujme rozhodujú samosprávne kraje a majú rôznu podobu.

Z necelých tritisíc obcí a miest na Slovensku nemá priamy prístup k vlakovej doprave asi tisícdvesto, vrátane viacerých okresných miest, napríklad Námestovo, Svidník či Stropkov. „Keď už teda Robert Fico rozdáva, nech sa buchne po vačku a zaplatí autobusy pre ľudí, ktorí vlakové spojenie nemajú. Dvoma návrhmi, ktoré predložil za posledné dva mesiace, zobral ľuďom 501 mil. eur,“ povedal Matovič. Neznížením DPH o 1 % od budúceho roku podľa neho ušetril v štátnom rozpočte 236 mil. eur a na zmenách odpisových sadzieb a daňových zákonov získal 265 mil. eur. Bezplatná preprava vo vlakoch bude stáť najmenej 13 mil. eur ročne. „Bohato mu zostáva, aby priložil pár miliónov na to, aby mali ľudia prípoj k vlaku takisto zadarmo,“ dodal Matovič. Premiér by podľa neho nemal vlakmi zadarmo zneužívať v prospech určitej skupiny ľudí 25. výročie 17. novembra.

OĽaNO chce zároveň návrhom zákona čiastočne odškodniť poškodených klientov nebankových subjektov. Ako informoval poslanec Martin Fecko, oprávnené fyzické osoby by z maximálnej sumy 33 tis. eur mohli mať nárok na odškodnenie najviac 13,2 tis. eur. Podľa odhadu hnutia nárok na odškodnenie v sume zhruba 120 mil. eur by mohlo mať asi 50 tis. ľudí a mal by sa uplatňovať na ministerstve financií do jedného roka od navrhovanej účinnosti zákona 1. marca 2015. OĽaNO tvrdí, že týmto návrhom chce splniť nesplnený sľub Fica z roku 2006.

Súvisiace články

Aktuálne správy