Výskum: Pri pohľade na hotovosť sú ľudia sebeckí a menej sociálni

, The Atlantic Foto: SITA

Pokiaľ ide o peniaze, ľudí nezaujíma, či ide o farebné papieriky, alebo kovové mince, chcú vedieť, čo tieto objekty predstavujú. Tlač peňazí, ako to dokladajú aj mnohé ekonomické výskumy, je len symbolika. Peniaze nemusia byť koreňom všetkého zla, ale spôsobujú niektoré zlo spôsobujú.

Ale čo v prípade, že hotovosť dokáže zmeniť spôsob správania sa? Štúdia, ktorá bude zverejnená budúci mesiac v Journal of Experimental Social Psychology hovorí o takejto možnosti. Autori, cez sériu šiestich experimentov dokázali, že ľudia, ktorí sa pozerali na peniaze, začali skrývať svoje emócie viac než tí, ktorí sa pozerali na nefinančné zábery. Táto štúdia ponúka len najnovší prírastok do zoznamu, ktorý dokladuje zmenu správania sa pri pomyslení na peniaze.

Po prvý krát sa prepojenie správania sa ľudí a myšlienky o peniazoch objavujú v súčasnej literatúre v roku 2006, kedy Kathleen D. Vohsová, profesorka na University of Minnesota Carlson School of Management, publikovala "psychologické dôsledky peňazí." Výskum naznačil, že len jednoduché premýšľanie o peniazoch robí z ľudí antisociálnych neetických pragmatikov, ktorí nie sú ochotní pomôcť cudzincom. Rozdiely, ktoré vznikli medzi oboma skupinami, keď išlo o riešenie rôznych úlohách boli prekvapivé. Nepeňažná skupina strávila v priemere tri minúty nad ťažkým puzzle, zatiaľ čo členovia peňažnej skupiny viac ako päť minút. Alebo ľudia, ktorým po odohraní hry Monopoly zostalo viac peňazí, boli menej náchylní vypýtať si pomoc ak im spadla ceruzka. Autori dospeli k záveru, že s peniazmi prichádza pocit sebestačnosti.

Zaujímavé je aj porovnanie z roku 2010. Na jednej strane ľudia s peniazmi, na strane druhej ľudia s časom. Ľudia s časom boli viac náchylní uprednostňovať sociálne interakcie, zatiaľ čo peňažné skupina pracovala dlhšie a menej sociálne. Vo februári 2013 istá štúdia dokázala, že ľudia s peniazmi si radšej kúpili balíček batérií, ako kúsok koláča. Výskumníci dospeli k názoru, že peniaze menia ľudí z pôžitkárov na praktických. O tri mesiace neskôr, ďalšia štúdia hovorila o tom, že ľudia s peniazmi sa budú pravdepodobne správať neeticky. V týchto experimentoch totiž boli ochotní klamať. V jednoduchej hre považovali napríklad použitie kancelárskych potrieb pre vlastné použitie, ako eticky prípustné.

A čo hovorí aktuálny výskum? Už len premýšľanie o peniazoch robí z ľudí antisociálnych neetických pragmatikov. Štúdia rozdelená do troch vysokých škôl v Hongkongu, sledovala prejavy emócií subjektov "potom, čo sa pozerali na fotky peňazí, mušle, nábytok, alebo listy. Keď  ich potom žiadali, aby napísali negatívne recenzie, alebo popísali najzábavnejšie zábery z filmu, skupina „infikovaná“ peniazmi bola menej ochotná vyjadriť svoje emócie. Vedci sa domnievajú, že premýšľanie o peniazoch núti ľudí prebrať podnikateľského ducha. Dostanú sa do prostredia, v ktorom je považované za výhodné skrývať svoje pocity.

Sila všetkých týchto poznatkov má pravdepodobne veľký zemepisný podtón. Ak prieskum prebiehal v USA, či Hongkongu, ide o komerčne orientované krajiny. Peniaze sú viac cenené v americkej kultúre než v európskej, čo by mohlo vysvetľovať, prečo Európania sú vo všeobecnosti spokojní s rozhodnutiami, ktorá urobia pre v prospech rovnováhy pracovného a súkromného života.

Aby sme mohli zmierniť škodlivé účinky peňazí, jednou z možností je systematicky vymazať všetky stopy hotovosti z našej kultúry. Namiesto toho viac rozmýšľať o výmennom obchode. Hotovosť má na nás negatívne účinky, pretože nám jasne oznamuje svoj nedostatok. Pravdou však je, že využívanie kreditných a debetných kariet neprináša rovnaké posuny v správaní sa ako to robí hotovosť. Sú to však špecifické úskalia, podľa istej štúdie sú ľudia ochotní kartou zaplatiť zhruba dvakrát toľko za rovnakú položku, než keď platia v hotovosti.

Súvisiace články

Aktuálne správy