Nemecké mýto: Zahraniční vodiči budú platiť len na diaľniciach

, ČTK Foto: SITA

Zahraničné vodiči, vrátane tých slovenských, budú v Nemecku platiť mýto len na diaľniciach. Nové opatrenie pre osobné vozidlá má platiť od roku 2016. Jeho vplyv ale bude menší ako pri plánoch z júla, kedy minister dopravy Alexander Dobrindt hovoril o spoplatnení všetkých nemeckých komunikácií.

Podľa dnes predstaveného plánu počíta vláda s elektronickým výberom. Sadzby sa budú odvíjať od parametrov vozidla vrátane ekologickej náročnosti. Poplatok za desať dní sa má pohybovať okolo 10 eur. Na rozdiel od slovenského, českého, alebo rakúskeho systému nebude nemecké mýto využívať diaľničné známky. Po zaplatení príslušného poplatku bude poznávacia značka vozidla zaregistrovaná v systéme a dopravné kamery na diaľniciach rozpoznajú, za ktoré auto je poplatok uhradený, a za ktoré nie.

Predpokladané ceny mýta (aj na základe objemu auta alebo ekologického zaťaženia):    
Priemerné mýto na rok: 74 eur    
Maximálna výška poplatku: 130 eur      
Poplatok za dva mesiace: 22 eur      
Poplatok za desať dní: 10 eur

"Poplatok za použitie infraštruktúry je spravodlivý a zmysluplný," vyhlásil Dobrindt pri predstavení svojho návrhu. "Je to spravodlivé, pretože mnoho našich susedov robí to isté. A je to zmysluplné, pretože každé euro, ktoré poplatok prinesie, bude investované do obnovy a rozvoja dopravnej infraštruktúry," dodal minister. Niektorí právni odborníci sa ale domnievajú, že takýto postup je v rozpore s právom Európskej únie, ktoré zakazuje diskrimináciu na základe štátnej príslušnosti.

Dobrindt predpokladá, že Nemecko za používanie diaľnic vyberie od zahraničných vodičov 700 miliónov eur. Po odpočítaní nákladov na prevádzkovanie systému by podľa ministra mal byť čistý zisk Nemecka zhruba 500 miliónov eur.

Zavedenie mýta pre zahraničných vodičov patrilo medzi hlavné volebné sľuby bavorskej Kresťanskej únie (CSU), ktorá ho vlani presadila aj do vládneho programového vyhlásenia. Za posledný rok sa objavil celý rad návrhov, ako bude spoplatnenie vyzerať. Proti Dobrindtovmu plánu sa ale zdvihol odpor. Starostovia obcí v pohraničí sa obávali, že by mýto v takejto podobe odradilo cudzinca od návštev Nemecka a že by sa pretrhli cezhraničné obchodné aj medziľudské vzťahy. Miestne organizácie CDU sa obávali, že po zavedení mýta poklesne záujem Francúzov, Belgičanov a Holanďanov o nákupy v Nemecku. Premiér Saska Stanislaw Tillich dokonca uviedol, že ak by bolo mýto v takejto podobe zavedené, polícia by vôbec nemala kontrolovať cudzincov cestujúcich do 30 kilometrov od hranice, či známku majú. CSU teraz koaličným partnerom ustúpila a podľa dohody medzi stranami sa mýto nebude vzťahovať na cesty nižších tried.

Súvisiace články

Aktuálne správy