Nenechajte sa nachytať: Deväť najväčších klamstiev v obchodoch

, businessinsider Foto: SITA

Nie je to nevyhnutne vaša chyba, ak si toho nakúpite viac ako ste pôvodne chceli. V potravinách, alebo v predajni s oblečením neraz použijú malý trik, aby ste si kúpili aj to, čo práve nepotrebujete. Často sme si týchto trikov vedomí, napriek tomu podľahneme. Pozrite sa tie najčastejšie, na ktoré sa oplatí dať si pozor.

Nenechajte si to ujsť! Stojí to len toľkoto!
Za multipackom už nemusíte chodiť do veľkoskladov, už aj maloobchody ponúkajú tovar balený po niekoľko kusov. Napríklad 5 párov ponožiek, či tri do kopy zlepené čokolády. Zákazník nemusí nutne vedieť, že kúpou piatich párov nič nezíska, veď v konečnom dôsledku stoja rovnako, ako keby kúpil iba jeden pár.

Finta s balením
Máme tendenciu uveriť tomu, že čím väčšie balenie, tým viac kusov obsahuje. Z tohto dôvodu siahneme automaticky po väčšom, hoci by sme vôbec nemali posudzovať podľa obalu.

Hoci aj 50 percentá zľava
Myslíte si, že už ste bezpečne bez nákupu prešli pred butikom s oblečením a tu zrazu veľká upútavka udrie do očí. Zľava  50 percent. Stačí to na to, aby vás prilákali do obchodu. Keď už ste vnútri vidíte, že malými písmenami je dopísane, hoci aj. Väčšina výrobkov, hlavne tie, ktoré sa nám páči, sú v akcii znížené len o desať percent. Ale to ste už do nového kúska natoľko zamilovaní, že ani vyššia cena vás od kúpy neodradí.

No ale toto nie je vôbec drahé!
Myslíte si o sebe, že ste natoľko bystrí, že vás nedokáže „obalamútiť“ nejaký reklamný ťahák. Ale vo väčšine prípadov, ak reklamy hovoria, že je to lacné, uveríte tomu. Prečo by to bolo veľa, ak stačí zaplatiť len 20 percent z ceny za dopravu? Pri pračke za 400 eur to bude rovných 80. Ale veď písali, že stačí zaplatiť iba 20 percent z ceny.

Zľavy, no samozrejme!
Ak je niečo zlacnené, stáva sa, že na výrobku nie je uvedená nová cena. Vidíte iba informatívny plagát oznamujúci 30 percentnú zľavu pri nákupe. Niekedy sa stane, že kým prídete ku pokladni, na zľavu zabudnete a rovnako na ňu zabudne aj pokladníčka. Alebo sa nakoniec ukáže, že výrobok ani v žiadnej akcii nie je. Ale to už je neskoro na vyjednávanie, pretože nechcete pútať pozornosť ostatných, že na to nemáte a tovar radšej kúpite.

Numerológia
Baťovských 99 nie je sto! Alebo dokonca 99,99 sa v obchodoch používa aj pri mene, kde vám nízky výdavok ani nevedia vrátiť, lebo tak nízky nominál ani nejestvuje. Je však zaujímavé, s čím prišli Quantitative Marketing and Economics. Na základe výskumu tvrdia, že cenovku s deviatkou na konci si vyberieme aj v prípade, že hneď vedľa je tovar končiaci štvorkou. Čiže kúpime radšej za 59 ako za 54.

Je to za pár, ale po dobu dvoch rokov
Zdá sa nám to oveľa lacnejšie, ak nám ponúknu výrobok na splátky. Napríklad smartfón bude tvoj len za 5 eur mesačne. Ale kto si v hlave preráta, že počas dvoch rokov bude suma vyzerať úplne inak? Podobne sa cena uvádza aj pri cestovnom poistení, keď sa poskytovateľ odvoláva, že to stojí len 3 eurá na deň, čo je takmer zadarmo. Pri dvojtýždňovej dovolenke to už zadarmo nebude.

Chýbajúci symbol meny
Americká štúdia preukázala, že hlavne v reštauráciách nechávajú hostia oveľa viac, ak v cenníku chýba znak dolára a pri jednotlivých položkách menu je uvedená len suma. Potom, samozrejme, niekde v rohu objavíte vetu, že všetky ceny sú v dolároch, či eurách, ale bez ohľadu  nato si veselo objednávate a míňate.

Za polovicu
V mnohých prípadoch sa stáva, že daný výrobok stojí normálne toľko, ako keď ho ponúkajú za polovicu. Obchodníci nikdy ani nechceli predávať džínsy za 120.- vždy chceli za ne dostať 60.- Ale kto by ich tam nechal, keď sú za polovicu?

Súvisiace články

Aktuálne správy