Oktoberfest: Cena piva stúpla na desať eur, návštevníkov to odrádza

, Financial Times Foto:SITA

Minulý víkend odštartoval mníchovský Oktoberfest. Tradičné podujatie aj tento rok púta pozornosť. Na jednej strane bujará zábava, na strane druhej tvrdý obchodný model.

Aj z medializovaných záberov musí byť každému jasné, že ide o skutočne masovo navštevované podujatie. Čísla za minulý rok hovoria o 6,4 miliónoch ľudí. V priebehu festivalu táto "skupinka" zjedla štvrť milióna pečených kurčiat a vypila 6,7 milióna litrov piva, ktoré smie počas podujatia ponúkať iba šesť vybraných pivovarov. Práve tie sa potom môžu tešiť tučným ziskom, ku ktorým im dopomáha až prekvapivo vysoko nastavená cena. Ani tento rok to nie je inak.

Vyššie uvedený graf ukazuje, že tempo rastu cien na Oktoberfeste, ktorý zahŕňa vývoj v položkách verejnej dopravy, dvoch pív a polovice kurčaťa, dosahuje v porovnaní s nemeckou infláciou, meranou indexom CPI, takmer dvojnásobok. Dôvodom je obmedzená konkurencia a tiež málo elastický dopyt. Práve šestica pivovarov Augustiner, Hacker Pschorr, Hofbräu, Löwenbräu, Paulaner a Spaten potom z oboch uvedených skutočností dokážu šikovne ťažiť. Napríklad tento rok mohli prvýkrát pristúpiť k zvýšeniu ceny za liter piva na 10 eur. To je možné urobiť len na tomto megapodujatí, veď ak sa pozrieme na spotrebu piva v Nemecku, ide o klesajúci trend, v minulom roku dosiahla najnižšiu hodnotu od zjednotenia krajiny. V rámci samotného Oktoberfestu je rýchly rast cien úplne bežnou praxou. Kým v roku 1991 stálo pivo na Oktoberfeste toľko čo v obchode, dnes dáte na tradičnej oslave za "čapáka“ viac než dvakrát toľko, čo za fľaškové z predajne.

Túto tvrdú cenovú politiku obhajuje riaditeľ asociácie pivovarov Manfred Newrzella. Podľa neho je rastúca cena odrazom vyšších nákladov. Medzi ne patrí elektrina, náklady na personál, či zabezpečenie. Newrzella navyše zdôrazňuje, že ceny schvaľujú mestskí radní, ktorí majú dohliadnuť, aby neboli premrštené. Samotní radní však v minulých rokoch konkrétne námietky nevzniesli.

Možno aj preto vznikajú lobistické skupiny, ktoré požadujú nápravu. Jednou z nich je aj VGBE, tá upozorňuje, že minuloročné zvýšenie cien piva viedlo k celkovému poklesu objemu predaja na zákazníka. Keďže je Oktoberfest aj zdrojom príjmov samotného mesta a ubytovacích či hotelierskych zariadení, je pokles predaja a prípadný úbytok konečných zákazníkov pre tunajšiu oblasť neprípustný. Lobistická skupina preto navrhuje navýšiť počet pivovarov, ktoré by na Oktoberfeste ponúkali svoje produkty. Výsledným efektom by mal byť väčší konkurenčný tlak.

Prvou nádejou pre zákazníkov môže byť rozhodnutie radných mesta zvážiť uvoľnenie pravidiel, ktoré by mohlo stany s výčapmi naplniť značkami menších lokálnych pivovarov. Je však otázkou, na koľko sa podobným krokom môže cena samotného piva zmeniť. Dá sa totiž predpokladať, že mníchovské pivovary majú zhruba rovnaké náklady, preto aj ich cenová kalkulácia bude podobná. V prípade neúspechu plánu by variantom mohlo byť zavedenie plošných stropov na cenu účtovanú zákazníkom.

Súvisiace články

Aktuálne správy