Úspešné podnikanie: Päť základných chýb, ktorým je potrebné sa vyhnúť

, ronkaufman Foto: photl;SITA

Začínajúci podnikatelia najčastejšie rieši problémy s financovaním svojho biznisu a mnohokrát pri všetkom tom zhone zabúdajú na to, že svet nie je len o peniazoch. Ak máte aj vy podnikateľské ambície, ale nechcete rozšíriť rady neúspešných biznismenov, mali by ste vedieť, akých chýb sa vyvarovať.

1. Biznis medzi štyrmi stenami
Domnievate sa, že máte v podnikaní stále čo zlepšovať, a tak sa rozhodnete zamerať sa na jadrové aktivity svojho biznisu a od všetkého ostatného sa odstrihnete. Ak chcete ale podnikanie posunúť o úroveň vyššie, presne toto je najhoršia možná stratégia. V biznise nič ako rušivé vedľajšie aktivity neexistuje, naopak. Populárne produkty často vychádzajú zo spojenia vecí, ktoré toho na prvý pohľad príliš spoločného nemajú. Ako príklad poslúži peňaženka v mobilnom telefóne alebo netrpezlivo očakávané inteligentné okuliare od Googlu. Hodí sa pripomenúť aj osud spoločnosti Kodak. Firma, ktorá kedysi dominovala trhu s fotoaparátmi a fotografickými potrebami, zaspala nástup digitálnej éry, čo vyústilo až do vyhlásenia bankrotu. Takmer podobne dopadla aj pôvodom fínska Nokia. Ešte nedávno svetová mobilná jednotka bola natoľko presvedčená o neotrasiteľnosti svoje pozície na trhu, že ignorovala zrod segmentu dotykových telefónov a náskok konkurencie už nikdy nedokázala zmazať.

2. Elektronická komunikácia je in
Pre podnikateľov je často lákavé nahradiť časovo náročné osobné stretnutia či telefonické rozhovory s klientmi za pohodlnejší  e-mailový kontakt. Rovnako tak je krásne veriť, že pokles predajov a záujmu o služby dokáže vyriešiť niekoľko málo príspevkov na facebookovom či twitterovom účte, alebo že nový dizajn mobilnej aplikácie zmení prístup používateľov k službám, ktoré táto aplikácia sprostredkúva. V niektorých oblastiach je osobný kontakt nenahraditeľný a technológie ho nedokážu zastúpiť. Ak sa vaša firma bez digitálnych technológií nezaobíde, majte dokonalý prehľad o tom, aký veľký ich význam v jednotlivých oblastiach vášho biznisu je, a snažte sa pritom aspoň v segmente vzťahov so zákazníkmi a obchodnými partnermi zostať verní osobnému kontaktu. Aj taká drobnosť ako telefonát namiesto e-mailu môže znamenať obrovský rozdiel.

3. Súťaže sú len pre deti
Stále väčšia konkurencia a prebiehajúce konsolidácie prakticky na všetkých trhoch nútia najmä menšie podniky k zavádzaniu neortodoxných postupov s cieľom získať nových a udržať si existujúcich zákazníkov. Podobná situácia navyše panuje aj vo vnútri jednotlivých firiem, ktoré sa všetkými silami snažia poistiť si lojalitu zamestnancov. A podnikatelia, ktorí tvrdia, že ich sa tieto problémy netýkajú, skôr alebo neskôr pochopia opak. Viac ako čokoľvek iné sa v tomto ohľade osvedčilo zavádzanie systémov odmien a bonusov, a to ako pre zákazníkov, tak pre zamestnancov. Skúste na pracovisku zaviesť pravidelnú mesačnú "hru" o najlepšieho zamestnanca alebo najvýkonnejší tím. Budete sa čudovať, s akým zápalom sa stretnete. Pridajte k tomu odmenu v podobe jedného voľného pracovného dňa a vlastnú firmu nespoznáte. Zákazníci zase počujú na vernostné zľavy, časovo obmedzené ponuky alebo odmeny za odporúčanie nových klientov. To, že ľudia starnú, ešte neznamená, že strácajú svoje detské nadšenie a zmysel pre zábavu a súťaženie.

4. Ani krok bez reklamy
Reklama je v podnikaní snáď vôbec najpreceňovanejším faktorom úspechu. Niektoré firmy sú za tlačenú alebo elektronickú propagáciu svojich produktov a služieb schopné minúť obrovské peniaze, bez toho aby si spätne zistili, aký veľký prínos pre nich nakoniec reklama mala a či sa im po finančnej stránke vôbec oplatila. Väčšina zákazníkov síce otvorene priznáva, že ich rozhodovanie reklama do značnej miery ovplyvňuje, jedným dychom však dodáva, že to nie je ani zďaleka to jediné, podľa čoho sa na trhu orientuje. Oveľa dôležitejšie pre zákazníkov bývajú skúsenosti ostatných, zdieľané cez rôzne diskusné fóra či sociálne siete. Namiesto masívnych reklamných kampaní by sa tak firmy mali zamerať najmä na individuálny prístup ku klientom a mali by sa ich snažiť presvedčiť o svojej profesionalite a snahe vyjsť im v ústrety. Aj jediný spokojný zákazník totiž mnohokrát zmôže viac ako reklamná kampaň s astronomickým rozpočtom.

5. Predávať, predávať, predávať
Úspech podnikania možno merať podľa výšky tržieb a zisku. Na honbu za týmto rozšíreným mýtom už doplatila nejedna spoločnosť. Posudzovať svoj ​​úspech či neúspech len podľa počtu zákazníkov a objemu peňazí vytiahnutých z ich peňaženiek je nezmysel. Za jediné spoľahlivé meradlo úspechu možno považovať spokojnosť zákazníkov. Svoje o tom vedia napríklad farmaceutické spoločnosti, ktoré mnohokrát namiesto navyšovania svojich predajov vynakladajú obrovské peniaze na podporu rozličných zdravotných či sociálnych programov. Svojich zákazníkov sa tak snažia presvedčiť, že pre nich na prvom mieste nie je zisk, ale všeobecné blaho. "Služby firiem ponúkané zákazníkom po predaji tovaru sú všeobecne oveľa dôležitejšie než predaj samotný," tvrdil napríklad zakladateľ spoločnosti Panasonic Konosuke Matsushita.

Súvisiace články

Aktuálne správy