Spotrebitelia doplácajú na nekalé praktiky, sú slabšou stranou zmluvy

Zmluvy o výkone správy medzi vlastníkmi bytov a správcovskými spoločnosťami patria medzi tie spotrebiteľské zmluvy, ktoré sa podľa zákona musia uzatvoriť písomne. Niektoré z nich označil Milan Budjač, predseda Komisie na posudzovanie podmienok v spotrebiteľských zmluvách, zriadenej pri Ministerstve spravodlivosti (MS) SR, za nemorálne.
„Množia sa prípady, kedy sa byty dávajú do dražby už pri nízkych dlhoch vlastníkov, na základe uplatnenia záložného práva ostatných vlastníkov v bytovom dome, pričom dražbu zabezpečuje správca bytového domu prostredníctvom súkromnej dražobnej spoločnosti. Zisťujeme prípady, kedy sú správcovia prepojení s nebankovými spoločnosťami, pričom si vzájomne poskytujú informácie o dlžníkoch. Ide o rôzne regionálne sústredené praktiky, do ktorých sú neraz zapojené aj dražobné spoločnosti a niekde padá podozrenie aj na exekútorov,“ skonštatoval Budjač. Pripomenul, že spotrebiteľ je vždy tou slabšou stranou spotrebiteľskej zmluvy. „Nemá potrebné právne povedomie a nemá ani finančné prostriedky na právnika, nevie sa brániť v konkrétnom čase, keď takúto kvalifikovanú pomoc potrebuje. Takto sa spotrebiteľ stáva veľmi ľahkou korisťou,“ poznamenal.
Komisia príjme od spotrebiteľa podnet v akejkoľvek forme, keďže z neho sa takto dozvedá nielen o zmluvách, ktoré sa uzatvárajú, ale aj o tom, ako to chodí v praxi.
„Našou úlohou je pomôcť spotrebiteľovi, či už ho odkázať na združenie na ochranu spotrebiteľa alebo mu poskytnúť základné poradenstvo ako sa zorientovať v náročnej právnej problematike, za kým ísť, na aké podania sa ďalej má zamerať. Pre mnohých je to prvý kontakt s reálnou pomocou,“ povedal predseda komisie. Ľudia chodia na Ministerstvo spravodlivosti SR, v budove ktorého komisia sídli, aj osobne. Absolútna väčšina podaní je však písomná, komunikácia je možná aj mailom.
„Mnohé prípady končia na súdoch, ľudia sú úspešní nielen v súdnych sporoch, ale aj v exekúciách. Na strane druhej, tým, že môžeme posudzovať nekalé zmluvné podmienky a nekalé obchodné praktiky, tak vieme dať konkrétny podnet aj spotrebiteľským združeniam,“ povedal Budjač. Tie, rovnako ako aj advokáti, si podľa jeho slov veľmi často osvojujú závery komisie a vedia ľudí zastúpiť v konkrétnych sporoch.

Súvisiace články

Aktuálne správy