Pravidlá finančnej gramotnosti by sa mali učiť aj deti

Umenie narábať s peniazmi je rovnako dôležité, ako vedieť ich zarobiť. Hoci sa to nezdá, platí to nielen pre dospelých, ale aj pre najmladšiu generáciu. Ideálne je vštepovať pravidlá finančnej gramotnosti už od útleho veku, napríklad prostredníctvom jednoduchého nástroja – vreckového.
Podľa psychologičky Silvie Dančiakovej vreckové ako výchovná metóda k finančnej gramotnosti musí mať pre dieťa jasne stanovené zrozumiteľné pravidlá. Dieťa treba poučiť, ako sa správať finančne bezpečne a dať mu plnú dôveru. Rodičia by mali mať na pamäti, že cieľom vreckového nie je minúť celú sumu na jedlo či zábavu, ale naučiť deti s peniazmi hospodáriť.
„V prvej triede je vhodné zaradiť vreckové až v druhej polovici roka, kedy má školáčik už zvládnuté ostatné školské rituály. Do 12 rokov je vhodnejšia hotovosť na týždeň, neskôr zas karta na mesiac, ale záleží to od individuálneho dozrievania. Výška vreckového u tých najmenších má skôr výchovnú, symbolickú funkciu. U starších detí sa odvíja od individuálnych potrieb,“ dodáva Dančiaková.
Alena Walterová z VÚB banky radí: „Začnite dávať vreckové deťom od prvého ročníka na základnej škole, pretože v tomto veku už vedia počítať. Predtým vysvetlite dieťaťu jeho princíp a oboznámte ho s pravidlami, za akých mu vreckové vyplatíte, resp. čo si zaň môže kúpiť. Potom mu však nechajte voľnú ruku, ako naloží s peniazmi.“
Podľa nej je dobré prispôsobiť výšku vreckového veku dieťaťa a finančným možnostiam rodičov. Vreckové by mali dávať pravidelne a vždy v rovnakej výške. Dieťa sa naučí, že peniaze prichádzajú v určitý deň v mesiaci a môže si naplánovať výdavky. Vhodné je založiť dieťaťu účet v banke a na ten pravidelne mesačne poukazovať príslušnú sumu.
Dieťa by tiež malo vedieť, že nárok na vreckové nevzniká automaticky. Rodičia ho môžu využiť ako odmenu za dobré výsledky v škole i ako motiváciu pri domácich prácach, napr. upratanie vlastnej izby či umytie riadu.

Súvisiace články

Aktuálne správy