Miliónovým zárobkom na módnych blogoch je koniec, reklame už stačia len fotografie

, divany Foto: SITA

Dnes už stačí byť maniakom do módy, písať o nej blog a urobiť zopár narcistických fotiek z každého podujatia, na ktoré vás pozvú a máte zarobené?

Správa od Women's Wear Daily je na prvé i druhé počutie skutočne šokujúca. Tvrdí, že niektorí kľúčoví blogeri ročne zarobia aj milión dolárov. Ako príklad uvádza blog Blonde Salad, Chiara Ferragnitovú, ktorá mala dostať viac ako 40 000 dolárov od známeho obchodníka s obuvou Stuarta Weitzmana za to, že bude písať o otvorení jeho novej predajne v Miláne. Ďalším príkladom je Bryan Grey-Yambao, známeší skôr ako Bryan Boy. Ten mal dostať 15 000 dolárov ak sa rovnakej akcie zúčastní, popije zopár koktejlov a urobí niekoľko selfie fotiek. Parfumový obor Coty.Inc. údajne platí niečo medzi 1000 až 2000 dolárov blogerom, ak sa v príspevkoch zmienia o kampani Marc Jacobs Daisy parfum.

Jedným z najväčších zdrojov príjmov pre blogerov je linkovanie. Napríklad Aimee na blogu Song of Style napíše článok o blúzke J.Crew a nezabudne v texte uviesť odkaz pre čitateľov priamo na JCrew.com, čím sa s väčšou pravdepodobnosťou odporúčaný tovar ocitne v nákupnom košíku. Vďaka partnerstvu získava Song of Style províziu za každý predaný kus z odkazu. A nejde o žiadne drobné. Najlepšie platení blogeri si takto dokážu za mesiac zarobiť aj 80 000 dolárov. Medzi nich patrí aj Mary Seng z Nashvillu z blogu Happily Grey, alebo Chrissy Ott z Perfect Palette a Erin Gates z Elements of Style. Rachell Parcelle z Pink Peonies si vlani len na spolupráci s J.Crew zarobila 960 000 dolárov. Do klubu milionárskych blogerov patria aj Tina Craig a Kelly Cook zo Snob Essentials, tie si údjne mastný príjem zabezpečili linkovaním luxusných kabeliek. Nebeské sumy sú ohromujúce hlavne z toho dôvodu, že ešte pred niekoľkými rokmi takýto druh práce vôbec neexistoval. Blogerov, ako odbornú verejnosť nikto neakceptoval, dokonca ich ako odborníkov nepúšťali ani na rôzne podujatia.

Aj keď tieto čísla môžu znieť neuveriteľne, podľa redaktorov portálu fashionista.com sa s nimi blogeri môžu čoskoro rozlúčiť kvôli Instagramu. Popularita módnych blogov je na ústupe. "Úprimne povedané, nepamätám si, kedy som si naposledy klikla na módny blog. Aj bez neho sa dá ľahko zistiť, čo sa v blogosfére práve deje. Je to vďaka Instagramu. Viem, ktorý bloger je práve na turné okolo sveta, alebo na exotickej dovolenke, ktorej sú pravdepodobne všetky náklady hradené sponzorsky, alebo kto naposledy navštívil butik Saint Laurent. Ale čo je najdôležitejšie, budete vždy vedieť, akú značku mali na sebe, zatiaľ čo sa zúčastňujú týchto výletov," hovorí Alyssa Ving módna redaktorka, ktorá podľa vlastných slov trávi čoraz viac času na Instagrame a je si dobre vedomá, že nie je sama. Čoraz viac bloggerov, vydavateľov, ale aj obchodníkov využíva túto vizuálne bohatú stránku. Kým jedni tu zdieľajú svoj ​​šatník, druhí len zhromažďujú aktuálne trendy, ale nájdu sa ja takí, ktorí práve tu propagujú svoje výrobky fotkami doplnenými o strohé informácie. Stále viac a viac značiek vidí fantáziu v reklame na Instagrame a čoraz viac zástupcov reklamiek a marketingu považuje blogy o móde za úplne zastarané.

"Napriek tomu, že blogeri začali používať rôzne sociálne siete ako Instagram, Pinterest, alebo Tumblrer, kam umiestňujú svoje fotky, stále ešte potrebujú aj blog. Možno niekomu stačia pre inšpiráciu k nákupom pekné fotografie, ale kto chce viac preniknúť do hĺbky, hľadá viac obsahu, rozhovory s návrhármi, si radšej klikne na blog a nie na Instagram," hovorí o novej stratégii blogerka Nicolette Mason, podľa ktorej rastie záujem o reklamu a sponzorované odkazy na Instagrame.

Jej slová potvrdzujú aj zástupcovia módneho priemyslu, ktorí budú aj naďalej inzerovať na všetkých platformách, ale za dobre umiestnenú inzerciu na Instagrame sú ochotní zaplatiť blogerom až 5000 amerických dolárov. "Čitatelia sú roztrúsení po celom internete, každý sleduje inú sociálnu sieť. Je preto pochopiteľné, že značky chcú mať prístup cez všetky kanály pre rôzne cieľové skupiny," myslí si Amanda Delduca, blogerka z Capture Fashion. Podľa nej je čoraz ťažšie rozoznať na Instagrame sponzorovaný odkaz od nesponzorovaného.

Marketingoví špecialisti sledujú, ktoré stránky sa navštevujú najčastejšie, zhodujú sa v tom, že Instagram patrí k najlepším spôsobom, ako osloviť zákazníkov. Obchodníci sa domnievajú, že vďaka nákupným aplikáciám na Instagrame ako je RewardStyle, alebo LiketoKnow sa očakáva, že situácia sa bude rozvíjať pozitívnym smerom. "Kým k nám budú návštevníci chodiť z Instagramu, nie je nutné meniť obchodnú stratégiu. Podľa štatistík majú niektorí blogeri veľmi lojálne publikum. Výsledky ukázali, že umiestnenie produktu a propagácia značky na Instagrame stojí za to. Určite sa tým mení myslenie a postoj inzerentov, aj marketingová kultúra, ale výsledky hovoria samé za seba a dokážeme ich merať v dolároch. Reklamy na Instagrame sa zdajú byť menej pritiahnuté za vlasy, než v prípade iných platforiem," hovorí Rachel Vrecia Hoppenfeld, obchodná riaditeľka Loeffler Randall.

Tak ako wwwd.com a fashionista.com aj redaktori dazeddigital zostávajú zaskočení, ako si môže bloger vypýtať 50 000 dolárov za účasť na nejakom podujatí a 5000 dolárov za umiestnenie produktu na Instagrame. Samozrejme, že títo blogeri, zarábajúci viac než seriózni novinári, nezačali vytvárať svoju verejnú imidž včera. Jedna z najlepšie zarábajúcich tvári blogosféry, Bryanboy, irituje svojou prítomnosťou čitateľov už viac než deväť rokov. Blogeri ako on potrebovali veľkú dávku šťastia, aby sa dopracovali tam kde sú dnes. A otázkou je, ako dlho bude tento jav životaschopný a čo bude budúcim veľkým hitom na internete, za ktorý ľudia z marketingu vymenia za pár drobných kúpených blogerov a dostanú niečo efektívnejšie.

Jedna z najvplyvnejších tvárí módnej kritiky, sedemdesiatročná Suzy Menkes už roky bojuje proti blogerom. Nepáči sa jej že sa dostanú na týždeň módy, čo spôsobuje že musia rozdať o 20 percent pozvánok menej. Postupne sa vytráca odborná verejnosť a na ich miesto nastupujú žubrienky posielajúce tweety a selfie z podujatí, ktoré boli doteraz považované za vysoký štandard v obore.

Súvisiace články

Aktuálne správy