Veľkým problémom krajských ciest je málo peňazí na ich údržbu a opravy

Dlhodobý nedostatok peňazí na krajské cesty sa odráža na ich kvalite a následný nápor nákladných áut tieto cesty ešte viac ničí. To je začarovaný kruh, v ktorom sa podľa Ľubomíra Palčáka z Výskumného ústavu dopravného (VÚD) v Žiline ocitajú cesty II. a III. triedy na Slovensku.
Okrem iného preto radí napríklad zaviesť do praxe povinnosť pre samosprávne kraje používať príjmy z dane z motorových vozidiel len na regionálne cesty. Kraje totiž často peniazmi z tejto dane plátajú aj iné problémy regiónu, napríklad v školstve či zdravotníctve. „Rozumiem argumentom krajov, pre ktoré sú cesty len jedným z viacerých problémov,“ pripustil Palčák.
Na druhej strane ale chápe aj dopravcov, ktorí túto daň platia, a preto za to očakávajú adekvátnu kvalitu ciest. „Osobne by som navrhoval viazanie týchto príjmov, keď už nie na opravy a údržbu týchto ciest, tak aspoň všeobecnejšie na dopravu,“ zhodnotil Palčák.
Nedostatok peňazí krajov sa podľa neho často odráža aj vo výraznom šetrení pri opravách ciest. Často volia lacnejší postup či šetria na materiáloch. „Mal by sa klásť väčší dôraz na kvalitu opráv,“ upozornil Palčák.
Zároveň navrhuje obmedziť tranzit nákladných áut po krajských cestách všade tam, kde je to možné. Teda tam, kde existujú cesty vyšších kategórií, po ktorých by mohli tieto autá prechádzať. Sú totiž regióny, kde diaľnice a rýchlostné cesty chýbajú a nákladná doprava nemá kadiaľ chodiť, a preto využíva cesty II. a III. triedy. Tiež by mali kraje podľa Palčáka na tieto cesty v čo možno najvyššej miere využívať eurofondy.

Súvisiace články

Aktuálne správy