Byť výnimočný: Zlatá kreditka už nepomôže, má ju čoraz viac ľudí

, penize.cz Foto: YT

Niekto jazdí trabantom, niekto mercedesom. Podobne je to aj pri platení kartou. Kým jeden má obyčajnú, druhý sa blysne zlatou, tretí dokonca platinovou, či diamantovou. Sú skutočne výsadou vyvolených? Lesk prémiových kariet akosi prestáva oslňovať, stáva sa z nich fenomén strednej triedy.

Počet držiteľov prémiových kariet každým rokom rastie. Banky sa tým snažia viac klientov segmentovať a využívať prémiové karty k udržaniu si tzv. afluentných klientov. A ktože sú tí afluentní klienti? Sú aktívni, sebavedomí, nároční, dosť zarábajú a chcú si niečo užiť. Nikdy nekývnu na prvú ponuku. O svoje peniaze sa starajú, plánujú a vyberajú si. Nie sú to milionári, na služby privátnych bankárov nedosiahnu. Sú to klienti s priemernou mzdou, ktorých si banka chce udržať, pretože očakáva predaj aj ďalších produktov, ako sú napríklad hypotéky.

Za rozmachom prémiových kariet teda stojí predovšetkým stredná trieda, banky už dnes takzvané prestížne karty ponúkajú podstatne širším skupinám klientov než tomu bolo predtým. Podpora prémiových kariet je pre banky do istej miery obranným mechanizmom, v posledných rokoch totiž čelia výraznému poklesu záujmu o bežné kreditky, čiže karty, ktoré umožňujú nakupovať na dlh. A tak je potrebné ponúknuť klientom novú vábničku.

Navyše rastie tlak na zlacňovanie obvyklých produktov, ako sú bežné účty alebo hypotéky, a banky musia zarábať inde. Napríklad aj na prémiových kartách, klienta totiž zvyčajne vyjdú drahšie ako obyčajné platobné karty. Ale nielen jeho. K prémiovým kartám sa viaže vyšší výmenný poplatok za transakciu, takzvaný interchange fee, ktorý platí banka obchodníka a obchodníkovi ho potom spätne účtuje.

V zahraničí sa dokonca vydávajú prémiové karty vyrobené z pravého zlata alebo s diamantom.

Čo zákazníkov na prémiových kartách, okrem pocitu, že majú niečo extra, láka? Najskôr to budú viac či menej luxusné služby a benefity, ktoré im otvoria dvere do VIP letiskových salónikov, poistia celú rodinu, tie lepšie niekedy dokonca zaistia vstupenky na beznádejne vypredané koncerty. No najobľúbenejšie sú jednoznačne peniaze späť z nákupu. Väčšinou ide o jedno až dve percentá utratených peňazí, ktoré prídu naspäť na účet alebo na účet dôchodkového sporenia. Tí najafluentnejší klienti, tzv. Hight Net Worth Individuals, však preferujú bezpečie v podobe nadštandardného poistenia zahŕňajúceho aj ich rodinu. Títo klienti očakávajú pohodlie, servis a úsporu času, čo zaistí osobný asistent na telefóne, ktorý im pomôže s rezerváciou reštaurácie aj so získaním inak nedostupných lístkov na významné kultúrne alebo športové podujatie. Potom je to aj domáca alebo zdravotná asistencia, alebo možnosť využívať zľavy u obchodníka.

Zadarmo to prirodzene nie je. Čím viac benefitov karta ponúka a čím luxusnejšia je, tým vyjde drahšie. Máte dve možnosti, buď si kartu zaslúžite, alebo zaplatíte. Ak máte na účte vysoké obraty alebo vysoké úspory, kartu dostanete zdarma. Inak si priplatíte, nie všetky banky však takúto možnosť dokúpenia ponúkajú. Napríklad karta World Elite nie je bežne dostupná a nedá sa ľahko kúpiť. Je určená len pre klientov privátneho bankovníctva, a to len pre tých, ktorí spĺňajú dané požiadavky. Na celom svete ju môže ponúkať len obmedzené množstvo bánk.

Pozrime sa ale do budúcnosti. Budú vôbec ešte potrebné platobné karty? Veď dnes dokážeme človeka identifikovať elektronicky napríklad odtlačkom prsta, alebo podľa očnej rohovky. Potom bude stačiť prejsť prstom po snímači alebo sa pozrieť do kamery a môžeme mať zaplatené. V takejto budúcnosti majú aj tie prémiové platobné karty svoje miesto už len v múzeu.

Súvisiace články

Aktuálne správy