Elektronický prístup k Individuálnemu účtu poistenca má vyše 35.700 občanov

V Sociálnej poisťovni má elektronický prístup k svojmu Individuálnemu účtu poistenca (cez internetovú stránku) 35.727 fyzických osôb. Výhodou tejto komunikácie a pripojenia je, že občan si aj z pohodlia domova môže skontrolovať, či za neho zamestnávateľ respektíve on sám ako samostatne zárobkovo činná osoba, či ako dobrovoľne poistený odvádza poistné na sociálne poistenie a z akých vymeriavacích základov.
Je to pre neho dôležité nielen v budúcnosti pre rýchlejšie vybavenie si dôchodkovej dávky, ale aj pre overenie si, či a v akej sume získa nárok na dávky nemocenského poistenia či dávku v nezamestnanosti.
Údaje z Individuálneho účtu poistenca poskytuje poisťovňa na základe žiadosti občana aj písomne – za rok 2013 vybavila 10.000 takýchto žiadostí, privítala by však, ak by si občania zriadili elektronický prístup k tejto službe.
Sociálna poisťovňa má povinnosť od roku 2004 viesť Individuálny účet poistenca a bezplatne umožniť poistencovi prístup k informácii o zmenách stavu individuálneho účtu aj na internetovej stránke Sociálnej poisťovne. 
Z tohto zdroja získa občan informácie nielen o svojom zárobku, resp. o vymeriavacom základe a o tom, či za neho bolo poistné odvedené, ale aj o vzniku a zániku sociálneho poistenia, o počte dní sociálneho poistenia, údaj o osobnom mzdovom bode, všeobecnom vymeriavacom základe a údaj o aktuálnej dôchodkovej hodnote na príslušný kalendárny rok, za ktorý sa informácia podáva. Údaje za obdobie predchádzajúceho kalendárneho roka sa sprístupňujú najskôr od 30. apríla kalendárneho roka.
Aby občan elektronický prístup k tejto službe získal, mal by osobne navštíviť ktorúkoľvek pobočku Sociálnej poisťovne. Po overení totožnosti na základe občianskeho preukazu alebo cestovného pasu a podpísaní Dohody o používaní elektronických služieb mu Sociálna poisťovňa bezplatne pridelí prístupovú kartu (tzv. GRID karta), na základe ktorej získa prístup k informácii v elektronickej forme. V prípade zistenia nejakých nezrovnalostí sa uplatňuje reklamácia – a to listom, e–mailom, faxom alebo osobne. Ak je obsahom reklamácie požiadavka na opravu alebo doplnenie chýbajúcich údajov, najlepšie je obrátiť sa priamo na miestne príslušnú pobočku Sociálnej poisťovne. Ak má poistenec k dispozícii relevantné doklady, na základe ktorých je možné uskutočniť opravu alebo doplnenie údajov, je potrebné tieto doklady doložiť.
TASR informoval Peter Višváder, hovorca Sociálnej poisťovne.

Súvisiace články

Aktuálne správy