Prieskum: Koľko zarobí učiteľ a ako je spokojný so svojim životom

, CELSI Foto:SITA

Na Slovensku učitelia na základných školách zarábajú o tretinu menej a sú aj v priemere o jeden bod menej spokojní ako softvéroví vývojári.

Z údajov získaných z prieskumu MojPlat.sk vyplýva, že platy slovenských učiteľov na všetkých vzdelávacích stupňoch  im aj po zohľadnení rozdielov v cenách nezabezpečia ani polovicu kúpnej sily ich kolegov a kolegýň v západnej Európe. “Mzdy slovenských učiteľov sa po prepočítaní na paritu kúpnej sily pohybujú skôr na úrovni krajín bývalého Sovietskeho zväzu,” vysvetľuje Brian Fabo, hlavný analytik MojPlat.sk

Respondenti prieskumu MojPlat.sk tiež ohodnotili celkovú spokojnosť so svojím životom na stupnici od 0 do 10. Najmenej spokojní sú učitelia v Bielorusku a Rusku, naopak najspokojnejší sú v Belgicku, Holandsku a Nemecku. Spokojnosť slovenských učiteľov sa pohybuje v rozmedzí od 5,3 do 6,4 bodu v závislosti od stupňa školy, čo nás aj v tomto ohľade radí ku krajinám na východ od Slovenska.

MojPlat.sk, ako súčasť medzinárodného projektu WageIndicator, umožňuje porovnať platy učiteľov s platmi v iných povolaniach v rôznych krajinách. V Belgicku, Holandsku a Nemecku sú platy učiteľov mierne vyššie ako napríklad platy softvérových vývojárov. V súlade s očakávaniami sú učitelia aj o niekoľko desatín bodu spokojnejší so životom. Na Slovensku učitelia na základných školách zarábajú o tretinu menej a sú aj v priemere o jeden bod menej spokojní ako softvéroví vývojári.

V Rusku sú platy softvérových vývojárov dvakrát vyššie ako platy učiteľov základných škôl, pričom spokojnejší sú len o 0,3 bodu. V Kazachstane sú dokonca učitelia spokojnejší napriek nižším platom. „Výška platu je významným, ale nie jediným faktorom vplývajúcim na celkovú spokojnosť respondentov,” vysvetľuje Fabo. Tá tiež závisí od kvality pracovného prostredia, situácii na pracovisku a v rodine, ale aj od celkovej spoločenskej situácie.

Učitelia si svoje povolanie vyberajú nielen podľa výšky platov, ale aj na základe iných faktorov. Mnohí učitelia uvádzajú, že práca s deťmi a mladými ľuďmi im dáva pocit zmysluplnosti. “Dlhodobé zanedbávanie školstva znechucuje učiteľov a odrádza mladých ľudí vybrať si toto povolanie,” varuje Martin Kahanec, riaditeľ Stredoeurópskeho inštitútu pre výskum práce (CELSI). “Dôsledkom je znižovanie kvality školstva, ťažká uplatniteľnosť absolventov na trhu práce a jedna z najvyšších mier nezamestnanosti v Európskej únii,” uzatvára.

Súvisiace články

Aktuálne správy