Odvaha a zdravý rozum nestačí: Šesť krokov pre úspešný štart podnikania

, idnes;SFA;podnikajte Foto:photl;SITA

Armáda nezamestnaných každým dňom rastie. Jednou z alternatív, ako sa dostať k príjmu je podnikanie. Ak máte nápad, chuť a veríte si, potom je tu pre vás niekoľko rád odborníkov ako rozbehnúť vlastný biznis.

Príbehy úspešných majú rôzny scenár. Niekedy stačí nápad, na nič nehľadieť a vrhnúť sa do práce bez plánovania a potrebnej rozvážnosti. To sú však tie šťastnejšie výnimky. Lepšie je si cestu živnostníka starostlivo naplánovať a rozmyslieť. V šiestich bodoch vám poradíme, ako na to.

1. Usporiadajte si myšlienky
Je dôležité reálne zhodnotiť príležitosť na trhu. Musíte si uvedomiť, pre koho je produkt alebo služba určená a akú reálnu potrebu ľudí rieši. Nemyslite si, že máte produkt pre všetkých, tadiaľ cesta naozaj nevedie. Pozrite sa na to, pre koho primárne je vaša služba určená, komu najviac pomôže vyriešiť nejaký problém či situáciu. Na túto cieľovú skupinu potom zamerajte aj komunikáciu. Overte si preto záujem zákazníkov, či sú ochotní za váš produkt, či služby zaplatiť požadovanú cenu. Urobte si analýza trhu a konkurencie. Aké priame i nepriame služby či produkty už existujú, či váš produkt prináša pre zákazníka nejakú pridanú hodnotu oproti existujúcim, či dokáže zmeniť vnímanie ľudí na daný produkt a či zmení správanie sa zákazníkov. Zostavte si finančný plán a spočítajte si, či sa projekt oplatí po ekonomickej stránke a stanovte výšku predpokladaných nákladov.   

2. Cesta na úrady
V prvom rade musíte získať podnikateľské oprávnenie, väčšinou formou živnostenského listu, ktorý získate na živnostenskom úrade. Pre niektoré čiastkové živnosti je potrebné mať aj vyjadrenie iného úradu, alebo založiť si spoločnosť zápisom do obchodného registra. Ďalšie registračné povinnosti sú závislé na konkrétnom type podnikania, poradia vám na živnostenskom úrade, či musíte ešte napríklad na hygienu, k hasičom, krajský úrad…
Živnosť je najjednoduchšia právna forma podnikania, voľnú živnosť môže prevádzkovať ktokoľvek, kto dovŕšil vek 18 rokov, je bezúhonný a úplne spôsobilý na právne úkony. Živnosť je možné vybaviť aj elektronicky, ak máte občiansky preukaz s aktivovaným zaručeným elektronickým podpisom, alebo cez externého poradcu. Pri ohlásení živnosti môžete uviesť svoju zdravotnú poisťovňu, ktorej živnostenský úrad nahlási začatie živnosti, čím vám vzniká povinnosť platiť odvody do zdravotnej poisťovne. Zároveň môžete vo formulári uviesť, že žiadate aj ohlásenie podnikateľskej činnosti príslušnému správcovi dane. Ak si vybavujete živnosť osobne, za každú jednu voľnú živnosť, teda za každý predmet podnikania zaplatíte správny poplatok 5,- Eur. Tento poplatok je splatný v deň ohlásenia živnosti, a to buď v kolkoch alebo v hotovosti do pokladne živnostenského úradu. Pri elektronickej žiadosti, ak máte zaručený elektronický podpis, je ohlásenie voľných živností bezplatné. Podnikať môžete začať dňom ohlásenia, t. j. v deň podania formulára.

3. Kde vziať peniaze     
Každý začínajúci podnikateľ by si mal pred začatím činnosti spočítať, aké výdavky budú s jeho podnikaním spojené, a to aspoň na obdobie prvých 12 až 18 mesiacov. Musíte si uvedomiť, že do chvíle, než vaše podnikanie začne generovať príjmy, budete pravdepodobne svoj ​​projekt financovať z vlastných zdrojov. Pod vlastnými zdrojmi sa rozumie: vlastné úspory, boostrapping (financovanie svojpomocne z iných ako tradičných externých zdrojov), alebo finančné prostriedky od rodiny, priateľov a bláznov (z anglického "FFF" Family, Friends and Fools).

Ďalšia možnosť sú cudzie zdroje, ale až vo fáze, kedy už podnikanie generuje určité príjmy. Vtedy sa môžete obrátiť na súkromných investorov, či fondy rizikového kapitálu. Obe tieto skupiny investorov investujú peniaze do spoločností výmenou za podiel v danej spoločnosti. Ich cieľom je zhodnotenie investície v strednodobom horizonte 3 až 5 rokov. Mnohokrát investori neposkytujú len finančné prostriedky na rozvoj firmy, ale aj osobné skúsenosti, obchodné kontakty a strategické vedenie, ktoré je pre podnikanie rovnako dôležité ako financie. Je samozrejme možné využiť aj úver od banky, ale tá požičia až v prípade, že preukážete dlhodobú životaschopnosť vášho podnikania. Niekedy stačí aj dobre pripravený podnikateľský projekt.

4. Vyvarujte sa chýb
Neotáľajte pridlho s prvým krokom. Hoci je prvý krok tým najťažším, ak ho neurobíte, nezistíte, či uspejete. Nechoďte na trh sa zložitým produktom či službou, ktorá nerieši reálnu potrebu ľudí, alebo rieši potrebu veľmi malej, limitovanej skupiny, prípadne potenciálni zákazníci nie sú za dané riešenie ochotní zaplatiť požadovanú cenu. Pozrite sa na trhové prostredie realisticky. Zostavte si funkčný tím zamestnancov. Nepodceňujte výšku prevádzkových nákladov, nastavte si správne zálohy na energie, vyberte výhodnú tarifu na telefón. Odhadnite reálne čas, ktorý budete musieť podnikaniu venovať. Počítajte s dlhšou pracovnou dobou než len osem a pol hodiny. Skúste sa o svoju prácu podeliť so zamestnancami, alebo externými spolupracovníkmi. Nemusíte všetko zvládať sami, zbytočne sa zahrabávať do administratívy a problémov bežnej prevádzky a pritom nemať čas na zamyslenie, úpravu, alebo preplánovanie podnikateľského plánu.

5. Skúsiť franšízu
Výhodou franšízy  môže byť, že ide spravidla o zavedenú značku, ktorá má zaručený odbyt. Je tak možné získať od začiatku určitý trh, na ktorý by začínajúcich neskúsený podnikateľ nemohol dosiahnuť alebo by ho budoval dlho. Nevýhodou je obmedzovanie v rozhodovaní, nutnosť podriadiť sa jednotnému konceptu a vyššej kontrole a tiež platenie poplatkov, určených najčastejšie percentom z obratu. Všetko tiež závisí na posúdení miestnych podmienok, či franšízový koncept má v danej lokalite potenciál byť úspešný. Môže ísť aj o špecifický produkt, ktorý miestnu komunitu neláka. Potom by sa mohla strata z podnikania vyšplhať ešte vyššie, než keby to človek skúsil sám. Franšízová zmluva predstavuje kombináciu viacerých zmlúv, možno v nej nájsť najmä prvky licenčnej zmluvy na predmety priemyselného vlastníctva a nájomnej zmluvy. Na Slovensku pôsobí v súčasnosti viac ako stovka franšízových konceptov, približne štvrtina z nich má slovenský pôvod. V porovnaní s vyspelými európskymi krajinami, kde prevládajú domáce koncepty, je u nás tento stav obrátený. Súčasným trendom je rozširovanie tohto druhu podnikania z oblasti rýchleho občerstvenia, či športových predajní do oblastí ako je starostlivosť o deti a seniorov, zdravotná starostlivosť, wellness, výučba cudzích jazykov, oblasť bankovníctva a poisťovníctva.

6. Kedy to zabaliť
V prípade, že v priebehu jedného roka u internetových projektov a až dvoch rokov u ostatných projektov nemáte pravidelne rastúce tržby, či pravidelne rastúci prírastok užívateľov alebo zákazníkov, je potrebné minimálne dôkladne zrevidovať obchodný plán a stratégiu. Prípadne projekt ukončiť. Rátajte s tým, že to bude hrozne ťažké, pretože ste sa do podnikania púšťali plní ideálov a s vierou, že to zvládnete. Ale vedieť to dobre a včas zabaliť je tiež umenie. Riskovať, že do nekontrolovateľných dlhov pošlete celú svoju rodinu, je hlúposť.

Súvisiace články

Aktuálne správy