Zajtra je medzinárodný deň nenakupovania, v USA ho oslavujú presne naopak

, Poštová banka Foto:TASR;SITA

Zajtra „oslavujeme“ medzinárodný deň nenakupovania, ktorého vznik bol iniciovaný v Kanade v roku 1992. Na Slovensku ale zatiaľ nezískal nijako výrazne na popularite a Slováci aj počas tohto dňa nakupujú bez akýchkoľvek obmedzení či výčitiek.

Čo pre nás znamená nenakupovať celý jeden deň? Na Slovensku máme takéto dni iba tri a to Prvý sviatok vianočný, 25. decembra, Nový rok, 1. januára a Veľkonočnú nedeľu. Na Štedrý deň, 24. decembra sú obchody zatvorené od obeda. Vlani dosiahli ročné tržby maloobchodníkov  17,9 mld. EUR a na jeden kalendárny deň tak pripadala suma vyššia ako 49 mil. EUR. „Výpadku takéhoto rozmeru by sme sa ale oslavovaním dňa nenakupovania dočkali len sotva. Spotrebitelia by zrejme potrebné nákupy uskutočnili v niektorý deň predtým alebo by ich odložili na nasledujúce dni,“ vysvetlila Eva Sadovská, analytička Poštovej banky.

Hoci maloobchodné tržby zaznamenávajú z roka na rok pokles alebo stagnáciu kvôli vysokej miere nezamestnanosti, obchodníci sa tešia na posledný mesiac roka. Tržby maloobchodu počas decembra bývajú vyššie oproti ostatným mesiacom roka o cca 10 % až 30 %. Z celoročného objemu tržieb si tak december zvykne ukrojiť až celú jednu desatinu. Dôvodom sú vianočné sviatky. Pred nimi vrcholí nakupovanie dobrôt na štedrovečerný stôl alebo darčekov pod vianočný stromček, no a hneď po nich, teda ešte v závere decembra, začínajú prvé zimné výpredaje. Vyššie tržby ako počas iných mesiacov roka zaznamenávajú aj predajcovia na trhoch a v stánkoch a na svoje si prichádzajú aj internetové obchody.

Hoci je december pre maloobchodníkov najúspešnejším mesiacom roka, nemusí pre nich automaticky znamenať aj vyššie tržby ako pred rokom. Napríklad vlani zaostali decembrové tržby maloobchodníkov za predminuloročnými o  4,0 % a jedine predajcom v stánkoch a na trhoch sa podarilo utŕžiť o necelých sedem percent viac. V tomto roku sa zatiaľ v maloobchode viac – menej striedajú obdobia mierneho rastu s obdobiami mierneho poklesu a prvé tri kvartály tak dovedna charakterizuje stagnácia. „Nemyslíme si, že posledný štvrťrok bude iný a porovnateľné tržby ako vlani očakávame aj v decembri 2013,“ uviedla Sadovská.

Američania si z medzinárodného dňa nenakupovania ťažkú hlavu nerobia. V USA sa totiž posledný novembrový piatok tradične spája so štartom predvianočných nákupov. Takzvaný „čierny piatok“ je tak na druhej strane Atlantického oceánu dňom, kedy sa obchodníci priam trhajú o zákazníkov. Obchody sa otvárajú už zavčas ráno, niektoré dokonca už o polnoci a Američania využívajú tento deň na zaobstaranie darčekov, ale i iných tovarov s výraznou zľavou. Nezvyčajné nie sú ani satelitné fotografie spred nákupných centier, na základe ktorých sa zisťuje, koľko ľudí do obchodov zavítalo. Počet nakupovania chtivých Američanov v „čierny piatok“ je totiž zároveň predzvesťou toho, aké tržby budú mať americkí maloobchodníci v predvianočnom období. A očakávaná úroveň tržieb zas ovplyvňuje aj to, ako sa budú vyvíjať ceny akcií dotknutých spoločností na burze.

 

Súvisiace články

Aktuálne správy