Experti z Bruselu odporučili modernizáciu trate pri Trenčíne

Železnice Slovenskej republiky požiadali ministerstvo dopravy o schválenie financovania projektu modernizácie trate Zlatovce - Trenčianska Teplá. Schvaľovanie financovania projektu v Bruseli bude závisieť od rozhodnutia Európskej komisie o sťažnosti spoločnosti Skanska SK a.s. proti priebehu a vyhodnoteniu tendra.

Experti Európskej komisie zo skupiny Jaspers už schválili žiadosť o poskytnutie nenávratného finančného príspevku zo zdrojov Európskej únie na modernizáciu 12-kilometrovej železničnej trate Zlatovce – Trenčianska Teplá pre rýchlosť do 160 kilometrov za hodinu. Pre agentúru SITA to potvrdila hovorkyňa a riaditeľka odboru komunikácie Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Martina Pavliková. Železnice následne požiadali o schválenie financovania projektu ministerstvo dopravy ako riadiaci orgán Operačného programu Doprava (OPD). Schvaľovanie financovania projektu v Bruseli bude závisieť od rozhodnutia Európskej komisie o sťažnosti spoločnosti Skanska SK a.s. proti priebehu a vyhodnoteniu tendra na modernizáciu železničnej trate Zlatovce – Trenčianska Teplá.

 

Rezort dopravy v súčasnosti žiadosť železníc kontroluje. "Schválenie predpokladáme na prelome júla a augusta, podpísanie zmluvy a jej zverejnenie v druhom augustovom týždni. Po schválení žiadosti o nenávratný finančný príspevok na národnej úrovni bude žiadosť o potvrdenie pomoci odoslaná na Európsku komisiu (EK)," informoval agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Dĺžku trvania následného schvaľovacieho procesu si rezort nedovolí komentovať ani odhadovať.

Skanska chcela železničnú trať cez Trenčín zmodernizovať za najnižšiu cenu spomedzi štyroch ponúk, a to 201 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Železnice ju však opakovane vylúčili a vlani v októbri uzavreli zmluvu s druhým uchádzačom v poradí, skupinou na čele s trnavskou firmou TSS Grade a.s. Tá sa zaviazala práce vykonať za 245 mil. eur, pričom ich predpokladaná cena bola 296 mil. eur.

"ŽSR podali žiadosť o nenávratný finančný príspevok, keďže si nie sú vedomé prekážky, ktorá by im bránila túto žiadosť podať. Európska komisia si spomínanú sťažnosť spoločnosti Skanska šetrí samostatne," dodal Kóňa. Počas trvajúceho prerušenia platieb Európskej komisie na projekty v OPD sú podľa neho oprávnené výdavky štandardne a regulárne preplácané z povinného spolufinancovania zo štátneho rozpočtu.

Európska komisia v súčasnosti analyzuje námietky uvedené v sťažnosti spoločnosti Skanska, týkajúcej sa modernizácie železničnej trate Zlatovce – Trenčianska Teplá. Pred ukončením vyšetrovania však nemôže zverejniť bližšie podrobnosti. "Sťažnosť, ak je dôvodná, môže poukázať na porušenie povinností členského štátu, čo v konečnom dôsledku môže
vyústiť do začatia konania o porušení práva EÚ. Sťažnosti v mnohých prípadoch poukazujú aj na pochybenia pri čerpaní eurofondov," uviedol pre agentúru SITA vedúci tlačového a politického oddelenia Zastúpenia EK na Slovensku Andrej Králik. Ak sa podozrenia uvedené v sťažnosti preukážu, komisia podľa neho môže rozhodnúť o tom, že náklady na
projekt nepreplatí, alebo sa uplatnia finančné korekcie.

Krajský súd v Bratislave nedávno zrušil rozhodnutie Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO), podľa ktorého mali železnice znovu vyhodnotiť ponuky v už uzavretom tendri. "ŽSR zatiaľ rozsudok krajského súdu doručený nebol, takže podrobné odôvodnenie rozsudku stále nepoznáme," dodala Pavliková. Písomným vyhotovením predmetného rozsudku zatiaľ nedisponuje ani ÚVO. "Bližšie vyjadrenie k dôvodom, na základe ktorých konajúci súd rozhodnutie úradu zrušil, preto nie je zo strany úradu možné," uviedol pre agentúru SITA hovorca ÚVO Ján Mažgút. Nie je tak známe, či úrad bude rozhodnutie krajského súdu rešpektovať alebo sa proti nemu odvolá.

Súvisiace články

Aktuálne správy