Projekt širokorozchodnej železnice berie prácu ľuďom na Slovensku

Vláda podpísaním memoranda o porozumení pre projekt predĺženia širokorozchodnej trate až do Viedne berie prácu ľuďom na východnom Slovensku.

Vláda podpísaním memoranda o porozumení pre projekt predĺženia širokorozchodnej trate až do Viedne berie prácu ľuďom na východnom Slovensku. Vyhlásil to dnes na tlačovej konferencii v Košiciach podpredseda opozičnej SDKÚ-DS Viliam Novotný.
"Slovensko si dnes takýto projekt zo štátneho rozpočtu nemôže dovoliť. Je šialenstvom financovať projekt, ktorý zoberie prácu zo Slovenska za peniaze slovenských občanov," vyhlásil Novotný. Podľa neho je takýmto projektom priamo ohrozených 1500 pracovných miest v subregióne Čierna nad Tisou, Veľké Kapušany, Kráľovský Chlmec, kde je na prekládku tovaru naviazaných najviac pracovných miest.
Podčiarkol, že vklad Slovenska do spoločného rusko–ukrajinsko-slovensko-rakúskeho projektu je 1,5 milióna eur, pričom odhadované náklady na výstavbu širokorozchodnej trate sú 4 miliardy eur. Uviedol tiež, že slovenský nákladný železničný prepravca Cargo by mohol stratiť veľké objemy objednávok a súčasná vláda takto len pripravuje jeho skrytú privatizáciu. "Je nepravdepodobné, že ruský prepravca naloží tovar v Ázii a bude ho chcieť na našich hraniciach preložiť slovenskému dopravcovi, aby mu dal zarobiť. Tovar sa bude viezť priamo do Viedne," upozornil Novotný. Pripomenul tiež, že vybudovaním takejto trate stratí význam projekt na výstavbu suchozemského prístavu – Interportu pri Košiciach.
"Ficova vláda sa pripravuje presadzovať záujmy ruských alebo slovenských finančných skupín, ktorým je úplne jedno, že bude menej pracovných príležitostí na východe, alebo kdekoľvek na Slovensku," prehlásil Novotný.
Podľa rakúskych zdrojov projekt širokorozchodnej železnice sa týka ekonomík štyroch štátov a pre Slovensko prinesie viac ako 8000 nových pracovných miest. Umiestnenie nákladného terminálu bude pravdepodobne v už existujúcom priemyselnom parku Kittsee, alebo v Parndorfe, a nie vo Viedni.
"Viac ako dve tretiny hodnotovej tvorby v spojitosti s plánovaním, koncepciou a stavbou logistického centra pripadne na slovenských podnikateľov. Nehovoriac o vybudovaní nového terminálu medzi Čiernou nad Tisou a Bratislavou a prekladísk v pohraničí s Českou republikou a s Maďarskom," povedala pre TASR advokátka Jana Martinková, ktorá sa tejto problematike venuje už dlhšie.
O definitívnej podobe projektu rozhodne štúdia uskutočniteľnosti, ktorá sa má zrealizovať do konca tohto roka, alebo najneskôr v prvej polovici budúceho roka.

Súvisiace články

Aktuálne správy