Širokorozchodná železnica môže prepojiť Slovensko s ázijskými trhmi

Železničná doprava má pre strednú Európu veľkú perspektívu a otvára jej nové trhy. Pripravované investície do budovania vysokorýchlostných tratí by mali prepojiť túto oblasť s juhovýchodnou Áziou.

Železničná doprava má pre strednú Európu veľkú perspektívu a otvára jej nové trhy. Pripravované investície do budovania vysokorýchlostných tratí by mali prepojiť túto oblasť s juhovýchodnou Áziou. Povedal pre TASR hlavný poradca thajskej premiérky Pansak Vinyaratn, ktorý je vo Viedni na medzinárodnej konferencii členov ASEAN (Združenie krajín juhovýchodnej Ázie).
"Stredná Európa môže mať tak priamu možnosť obchodu a kontaktu s Thajskom a juhovýchodnou Áziou. Aj Slovensku to otvára možnosť diverzifikovať svoju produkciu, svoj export, ktorý môže byť zaujímavý pre ázijský trh," dodal Vinyaratn.

Thajsko investuje do modernizácie a rekonštrukcie tratí pre vysokorýchlostné vlaky viac ako 20 miliárd USD, aby sa prepojili s čínskym železničným systémom. Ten nadväzuje kazašské, ruské, bieloruské a ukrajinské širokorozchodné železnice. Podľa Vinyaratna pre Európu to môže byť aj z hľadiska nákladov najlepšie spojenie s regiónom ASEAN. "Stačí postaviť širokorozchodnú trať, ktorá nadviaže na ruský železničný systém. Železničná doprava do juhovýchodnej Ázie môže byť o tretinu rýchlejšia ako námorné cesty. Ak by sa prepojil slovenský a rakúsky železničný systém s ruským, do siedmich rokov bude konkurencieschopný aj v porovnaní s leteckou dopravou," zdôraznil Vinyaratn.

Thajská ekonomika rýchlo rastie. Za posledné desaťročie v priemere takmer o 7 % z hrubého domáceho produktu(HDP) a s ňou aj dopyt po európskej produkcii a ekonomickej spolupráci. "V súkromnom sektore máme rezervu približne 175 miliárd eur. To sú prostriedky na pôžičky a na investície," upozornil Vinyaratn.

Ázijská rozvojová banka (ADB) so sídlom na Filipínach prognózuje Thajsku a ostatným štátom ASEAN na rok 2013 ďalší rozvoj. Ten je sčasti podmienený investíciami do infraštruktúry, ktoré uľahčia integráciu ekonomického priestoru. V posledných rokoch toto združenie vytvorilo jeden z najväčších infraštruktúrnych fondov na financovanie železničných, cestných, energetických a vodných sietí, ako aj ďalších projektov potrebných pre rozvoj regiónu.

Slovenské firmy budú môcť participovať v rámci plánovaných projektov na výstavbu železničných sietí a ich údržby. Príležitosťou je aj budovanie a prevádzka energetických zariadení a systémov. Slovenskí podnikatelia a zástupcovia Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory sa v rámci konferencie stretnú s predstaviteľmi ASEAN vo štvrtok (16.5.). Konferenciu organizuje medzinárodná advokátska kancelária Specht Böhm so sídlom vo Viedni.

Súvisiace články

Aktuálne správy