Pre hornú Nitru je strategická rýchlostná cesta R2 a obchvat Prievidze

Diskusia 5  Zdroj: TASR

19. 8. 2012 - Rýchlostná komunikácia s označením ako R2 namiesto súčasnej cesty I/50 medzi Trenčínom a Novákmi, je strategickou investíciou, ktorá podmieňuje priemyselný rozvoj hornej Nitry, vzhľadom na postupný útlm terajšieho dominantného baníctva.

Prievidza 19. augusta (TASR) – Rýchlostná komunikácia s označením ako R2 namiesto súčasnej cesty I/50 medzi Trenčínom a Novákmi, je strategickou investíciou, ktorá podmieňuje priemyselný rozvoj hornej Nitry, vzhľadom na postupný útlm terajšieho dominantného baníctva. Druhou investíciou je obchvat Prievidze - cesty I/64 smerom na Žilinu a Martin.

Výstavba oboch komunikácií však dlhodobo mešká. Hoci napríklad R2 bola prioritou každej vlády SR po vzniku Slovenskej republiky. Uviedol to pre TASR prednosta Obvodného úradu v Prievidzi a poslanec Trenčianskeho samosprávneho kraja (TSK) Jozef Stopka. Vláda Roberta Fica na výjazdovom zasadnutí v Prievidzi v roku 2008 rozhodla o výstavbe R2 s objemom investícií niečo vyše 68 miliónov eur. Mala sa začať stavať formou PPP projektov v roku 2010 s termínom ukončenia v roku 2014. Tento zámer napokon nevyšiel. Súčasná komunikácia I/50 však už potrebám dopravy vôbec nevyhovuje. Cesta medzi Novákmi a Trenčínom je v katastrofálnom technickom stave, je úzka, prechádza viacerými mestami a obcami, konštatoval Stopka. Zdôraznil, že aj poslanci TSK, bez ohľadu na stranícke tričká, apelujú v tomto smere na každú slovenskú vládu, ale ani v súčasnosti nie sú známe žiadne termíny začiatku výstavby tejto dôležitej komunikácie, dodal Stopka.

Druhým neuralgickým bodom v doprave na hornej Nitre je obchvat Prievidze, o ktorom sa hovorí už najmenej 20 rokov, povedala primátorka mesta Katarína Macháčková. Problémy sú v centre mesta, ale aj na komunikácii medzi Prievidzou a Bojnicami. Táto spojnica totiž slúži na dopravu do okolitých obcí, ale aj do priemyselného parku a prechádza ňou tiež mnoho turistov. Zaujímavé je, že časť obchvatu už je hotová. Je súčasťou priemyselného parku, kde je od roku 2006 k dispozícii investorom plocha 51 hektárov s komplexnou infraštruktúrou. Ale park je zatiaľ využitý len na niekoľko percent. Jedným z dôvodov, že investori zatiaľ o investovanie neprejavili záujem, je aj absencia R2, na ktorú by sa mal pri Novákoch napojiť práve obchvat Prievidze. Obchvat, ktorý bol financovaný v prvej etape zo štrukturálnych fondov Európskej únie, by mal pokračovať druhou stavbou práve smerom na Nováky v dĺžke 2,69 km. Projekt je vo fáze výkupu pozemkov. S výstavbou by sa mohlo začať už v budúcom roku, informovala primátorka.

Druhú etapu výstavby obchvatu dlhšie brzdil postoj susedného mesta Bojnice. "Nevedeli sme sa dohodnúť na trasovaní komunikácie v katastri Bojníc, v blízkosti rodinných domov. Ani sme sa v podstate nedohodli. Preto Slovenská správa ciest rozdelila druhú etapu na dve stavby. To by umožnilo začať stavať časť cesty po pozemkoch bývalého Výskumného ústavu ovocných a okrasných drevín a pozemkoch v intraviláne Prievidze smerom na Nedožery-Brezany, v dĺžke komunikácie 3,6 km. Spracovanie projektovej dokumentácie pre stavebné povolenie, majetkovoprávne usporiadanie pozemkov by mohlo byť ukončené do konca budúceho roka. Zdržanie kvôli chýbajúcej dohode s Bojnicami bude však znamenať, že rezervované finančné prostriedky investor už použil na iné projekty a obchvat Prievidze bude možno vyfinancovať až v ďalšom rozpočtovom období," konštatovala Macháčková.

UPOZORNENIE: TASR ponúka k správe zvukové záznamy, fotoreportáž a videozáznamy.