Začiatok výstavby obchvatu Žiaru nad Hronom sa oneskorí

Národná diaľničná spoločnosť, a.s. zatiaľ vyhodnocuje ponuky deviatich uchádzačov v tendri na vypracovanie projektu a výstavbu 4,4-kilometrového obchvatu Žiaru nad Hronom v polovičnom profile. Obchvat chce najlacnejšie postaviť spoločnosť Strabag, s.r.o. Bratislava, a to za 26,17 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH).

Začiatok výstavby obchvatu Žiaru nad Hronom na rýchlostnej ceste R2 v dĺžke 4,4 kilometra a v polovičnom profile sa oneskorí. Práce sú plánované na dva roky a pôvodne mali začať v júli tohto roka. Národná diaľničná spoločnosť, a.s. v tendri na vypracovanie projektu a uskutočnenie prác na rýchlostnej komunikácii zatiaľ vyhodnocuje ponuky deviatich uchádzačov. Investíciu plánuje financovať z peňazí Európskej únie a štátneho rozpočtu ešte v terajšom programovom období čerpania eurofondov.

Obchvat Žiaru nad Hronom chce podľa informácií agentúry SITA najlacnejšie postaviť spoločnosť Strabag, s.r.o. Bratislava, a to za 26,17 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Táto suma predstavuje 46,7 % z predpokladanej ceny prác vo výške 56,09 mil. eur. Nasleduje združenie v zložení Skanska SK a.s. Bratislava a Skanska a.s. Praha s ponukou 28,04 mil. eur (50 % z odhadovaných nákladov). Skupina Dúha a.s. Prešov a Hant BA DS, a.s. Považská Bystrica navrhla cenu 28,48 mil. eur (50,8 %).

Ponuky ostatných šiestich uchádzačov sa pohybujú v rozpätí 51,1 % až 65,1 % z očakávanej sumy štátnej expertízy. Združenie Eurovia SK a.s. Košice a Stavby mostov Slovakia, a.s. Banská Bystrica predložilo ponuku vo výške 28,69 mil. eur, Cesty Nitra a.s. a Inžinierske stavby Košice, a.s. 31,12 mil. eur, Doprastav a.s. Bratislava 31,16 mil. eur, skupina OHL ŽS a.s. Brno a MBM-Stav, s.r.o. 31,5 mil. eur, združenie M-Silnice, a.s. Pardubice a M-Silnice, s.r.o. 32,65 mil. eur a Váhostav – SK, a.s. Žilina 36,49 mil. eur bez DPH.

Pôvodné odhadované náklady na vybudovanie žiarskeho obchvatu v plnom profile v dĺžke takmer 7 kilometrov na základe štátnej expertízy boli okolo 98 mil. eur bez DPH. „Rozdiel v predpokladanej cene nastal z dôvodu zmeny rozsahu stavby, z pôvodne plného profilu na polovičný profil v rozsahu 4,4 kilometra. Z technického riešenia boli vypustené niektoré stavebné objekty,“ informoval agentúru SITA hovorca NDS Marcel Jánošík ešte v máji po vyhlásení verejnej súťaže.

Ponuky na obchvat Žiaru nad Hronom otvárali v pôvodne oznámenom termíne 20. júla. Stavebné firmy a združenia museli predložiť zoznam realizovaných stavieb diaľnic a rýchlostných ciest, ktorých súčasťou boli mosty, počas predchádzajúcich piatich rokov. NDS vyžadovala, aby uskutočnili aspoň dve stavby so zmluvnou cenou každej minimálne 20 mil. eur bez DPH. V rámci nich mali byť postavené aspoň dva mosty v dĺžke najmenej 50 metrov.

Bývalé vedenie rezortu dopravy plánovalo začať s výstavbou obchvatu Žiaru nad Hronom v roku 2013. Počíta s tým aj Program pokračovania prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014, ktorý vláda Ivety Radičovej schválila vlani v júli. Podľa tohto plánu mala byť stavba žiarskeho obchvatu financovaná z eurofondov a zo štátneho rozpočtu až v ďalšom programovacom období 2014 až 2020.

Stavba obchvatu Žiaru nad Hronom je podľa diaľničného programu v súčasnosti najlepšie pripraveným úsekom na R2. Napojí sa na R1 a presmeruje tranzit dopravy v smere na Prievidzu mimo mesta. Pre nízku intenzitu dopravy ministerstvo dopravy pôvodne nezaradilo projekt obchvatu medzi najpotrebnejšie a plánovalo ho len ako rezervný pre prípad neschopnosti vyčerpať eurofondy na potrebnejšie úseky.

Súvisiace články

Aktuálne správy