Regionálne letiská podľa EP potrebujú osobitnú pozornosť

Začlenením menších letísk do transeurópskych dopravných sietí by podľa Európskeho parlamentu mohol byť uvoľnený ich potenciál pre posilnenie regionálneho rozvoja a zníženie zaťaženia väčších európskych letísk.

Európska únia by mala v oblasti letectva venovať osobitnú pozornosť potrebám regionálnych letísk. Potenciál menších letísk pre posilnenie regionálneho rozvoja a zníženie zaťaženia väčších európskych letísk by mohol byť uvoľnený ich začlenením do transeurópskych dopravných sietí (TEN-T). Vyplýva to z uznesenia, ktoré vo štvrtok schválil Európsky parlament (EP). Agentúru SITA o tom informovala Informačná kancelária Európskeho parlamentu na Slovensku.

Regionálne letiská podľa európskych poslancov zohrávajú dôležitú úlohu z hľadiska územnej súdržnosti a sociálneho a hospodárskeho rozvoja regiónov, a to najmä tam, kde sú možnosti iných druhov dopravy obmedzené. Napomáhajú prílevu investícií a turistov do regiónov, intenzívne sa tiež využívajú pri zabezpečovaní nákladnej prepravy.

Parlamentný spravodajca uznesenia Philip Bradbourn počas stredajšej rozpravy uviedol, že kríza si na regionálnych letiskách vybrala svoju daň. Regionálne letiská sú podľa neho „cenovo vytlačené z trhu, čo vedie k väčšej konsolidácii medzi hlavnými letiskami a leteckými spoločnosťami a v konečnom dôsledku k menším možnostiam a vyšším cenám pre zákazníkov.“ Ako dodal, tento trend musí byť vyvážený odstránením hospodárskych prekážok a lepším zadefinovaním úlohy regionálnych letísk v dopravných sieťach. Európska komisia by podľa poslanca Bradbourna mala urýchliť práce na iniciatíve Jednotného európskeho neba a navrhnúť dopravnú sieť tak, aby regionálne letiská pomohli zmierniť zaťaženie väčších európskych letísk.

Začlenenie regionálnych letísk do transeurópskych dopravných sietí (TEN-T) uľahčí podľa Európskeho parlamentu prístup k súkromnému financovaniu projektov letiskovej infraštruktúry a povzbudí členské štáty v investíciách do zlepšenia pozemnej dostupnosti a prepojenia letísk napríklad s vysokorýchlostnou diaľkovou železničnou dopravou. S cieľom zvýšiť celkovú kvalitu služieb je však potrebné vysporiadať sa s niektorými praktikami dominantných nízkonákladových leteckých spoločností. Ide najmä o obmedzenia týkajúce sa hmotnosti príručnej batožiny, ktoré podľa poslancov obmedzujú cestujúcich v nákupoch a znižujú tak príjmy letiska z maloobchodného predaja.

Európsky parlament vyzdvihol rozhodnutie Španielska zakázať na svojom území kontrolu rozmerov a váhy príručnej batožiny tesne pred nástupom do lietadla, ktorá by sa podľa poslancov mala uskutočňovať pred príchodom k odletovému východu. Parlament tiež vyzval členské štáty na stanovenie spoločných horných hraníc hmotnosti príručnej batožiny, ktoré by boli záväzné pre všetky letecké spoločnosti. Horná hranica by mala byť stanovená aj pre poplatky za nadrozmernú batožinu a batožinu s nadmernou hmotnosťou.

Súvisiace články

Aktuálne správy