Výdavky na reklamu vlani stúpli o 7 % najmä vďaka TV

Pridajte názor  Zdroj: SITA

4. 5. 2012 - Naopak nedarilo sa printovým médiám, keď noviny zaznamenali najvýraznejší medziročný prepad o 11,6 % na 77 mil. eur a časopisy oslabili o 5,2 % na 96 mil. eur.

Výdavky na reklamu vzrástli v uplynulom roku o 7 %, keď dosiahli výšku takmer 880 mil. eur. Vyplýva to z monitoringu reklamných výdavkov spoločnosti TNS Slovakia. Nárast výdavkov ťahali predovšetkým televízie, ktoré zaznamenali medziročný nárast o 18,2 %, keď v nich zadávatelia kúpili reklamný priestor v objeme 549 mil. eur. Naopak nedarilo sa printovým médiám, keď noviny zaznamenali najvýraznejší medziročný prepad o 11,6 % na 77 mil. eur a časopisy oslabili o 5,2 % na 96 mil. eur.

Výrazne si pohoršili aj rádiá, do ktorých vlani smerovala reklama v hodnote 76,8 mil. eur, čo predstavuje medziročný pokles o 9,7 %. Približne o päť percent sa znížili aj výdavky inzerentov do outdoorovej reklamy, keď vlani dosiahli objem necelých 77 mil. eur. Pozitívny vývoj naopak zaznamenala kinoreklama, kde objem preinvestovaných reklamných výdavkov medziročne vzrástol o 3,1 % na 3,2 mil. eur.

Najväčším zadávateľom reklamy bola vlani rovnako ako v roku 2010 spoločnosť Slovak Telekom, a to aj napriek 11-percentnému medziročnému poklesu výdavkov na 40,6 mil. eur. Poradie v prvej trojke najväčších zadávateľov sa oproti roku 2010 vôbec nezmenilo. Na druhom mieste skončil mobilný operátor Orange s výdavkami na reklamu v objeme 38 mil. eur pri 5-percentnom medziročnom raste. Na treťom mieste skončila spoločnosť Henkel s medziročným rastom výdavkov o 3 % na 21,3 mil. eur.

Do prvej desiatky zadávateľov sa dostali všetci traja mobilní operátori, najväčší hráči zo segmentu rýchloobrátkového spotrebného tovaru, Lidl ako jediný obchodný reťazec, Slovenská sporiteľňa ako jediná banka a Škoda Auto Slovensko ako jediný zástupca automotive segmentu. Kým Slovak Telekom, Unilever a Lidl zredukovali svoje výdavky do reklamy oproti roku 2010, ostatní zadávatelia minuli vlani na reklamu viac ako rok predtým. Najvýraznejšie zvýšila výdavky na reklamu Škoda Auto Slovensko, a to o 53 % na 12,3 mil. eur. Nasledoval L´Oreal s rastom výdavkov o 40 % na 13,6 mil. eur a Telefónica Slovakia s výdavkami na úrovni 14,2 mil. eur, čo je o 16 % viac ako v roku 2010.