Podiel domácich potravín v ponuke obchodných reťazcov v SR sa nezvyšuje

Bratislava 25. apríla (TASR) – Prieskum zastúpenia domácich potravinárskych výrobkov v obchodných reťazcoch Lidl, Kaufland, Billa, Hypernova, COOP Jednota Slovensko, CBA a Tesco, ktorý uskutočnila v dňoch 2. až 5. apríla 2012 Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora (SPPK), potvrdil, že situácia sa v tomto smere výraznejšie nezlepšuje. Informoval o tom tlačový hovorca SPPK Stanislav Nemec.
Najčastejšie možno na pultoch predajných sietí nájsť konzumné mlieko, čerstvý chlieb a pečivo, vajcia a minerálne vody domácej proveniencie. Aj tento sortiment však podlieha silnému konkurenčnému tlaku importovaného tovaru a napríklad v prípade mlieka a mliečnych výrobkov dokonca SPPK zistila viac ako 5-% medziročné zníženie podielu domácej produkcie, ktoré v čase prieskumu dosiahlo len necelých 40 %.
"Oveľa horšie sú na tom výrobky s vyššou pridanou hodnotou. Spotrebitelia často v predajniach márne hľadajú slovenské konzervované potraviny prípadne spracované ovocie a zeleninu. Neuspokojivá býva aj ponuka mliečnych výrobkov, spracovaných mäsových produktov a hydiny. Priam katastrofálne sú možnosti kúpy u nás dopestovaného čerstvého ovocia a zeleniny, kde v obchodných reťazcoch s vyše 80-% zastúpením jednoznačne dominuje zahraničný tovar," uviedla riaditeľka odboru potravinárstva a obchodu SPPK Táňa Belová.
Najvýraznejšie zastúpenie slovenských potravín zistila SPPK v domácich obchodných systémoch COOP Jednota Slovensko a CBA. Naopak, najmenej výrobkov domáceho pôvodu sa našlo na pultoch reťazca Lidl. Prieskumy SPPK i poznatky jej členských subjektov z potravinárskeho priemyslu potvrdzujú, že predajné siete v rukách domáceho kapitálu majú väčší záujem o predaj a podporu v tuzemsku vyrobených potravín ako ich zahraniční konkurenti.
"Neznamená to, že by všetko bolo ideálne, ale domáce systémy intenzívnejšie a bezprostrednejšie komunikujú so slovenskými dodávateľmi," konštatovala Belová. V záujme zlepšenia situácie je potrebné rozvíjať vzájomné väzby medzi obchodom a výrobcami, avšak nie na báze jednostranného diktátu, ale obojstrannej výhodnosti.
Podľa podpredsedu SPPK pre potravinárstvo a obchod Dušana Janíčka je nevyhnutné zvyšovať podiel domácich výrobkov na trhu, ktorý už v súčasnosti klesol hlboko pod 50-% hranicu. "Od novembra 2011 doteraz sme na rôznych úrovniach zorganizovali stretnutia so zástupcami väčšiny významných obchodných reťazcov predávajúcich potraviny na území Slovenska," informoval Janíček. "V ich rámci prakticky všetci predajcovia slovne deklarovali záujem o zvyšovanie podielu domácich výrobkov vo svojej ponuke i predaji, ale do praxe sa ich slová zatiaľ príliš nedostali. V opačnom prípade by naše prieskumy museli priniesť iné výsledky. Zdá sa, že docielenie potrebného obratu bude podmienené zmenou celého systému vzájomných vzťahov, k čomu sa však obchod odhodláva len veľmi ťažko. Naopak, v nejednom prípade sa snaží o centralizáciu niektorých nákupných i účtovných činností, čo neuľahčuje jeho dodávateľom život," dodal.
"Po zrušení zákona o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch medzi odberateľom a dodávateľom tovaru, ktorým sú potraviny, predajcovia vystupňovali tlak na svojich obchodných partnerov. Začali od nich – okrem iného – požadovať ďalšie zvyšovanie rôznych bonusov a spätných poplatkov, čo podnietilo úvahy o opätovnom návrate k legislatívnej úprave pôsobenia obchodných reťazcov," konštatoval ďalej Janíček.
"Sme presvedčení, že nízky predaj domácich výrobkov na slovenskom trhu predstavuje veľmi vážny problém, ktorý si vyžaduje riešenie. Nikto nemá v ruke čarovný prútik, ale postupné presadzovanie viacerých opatrení, vrátane cieľavedomej práce so spotrebiteľom, môže priniesť zlepšenie," zdôraznil Janíček.

Súvisiace články

Aktuálne správy