Cestovné vo vlakoch by malo podľa Kravca vydržať tri roky

Nové vedenie Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. by nemalo zvyšovať cenu osobnej prepravy, predpokladá jej končiaci generálny riaditeľ Pavel Kravec.

Nové vedenie Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK) nepristúpi k zvyšovaniu cestovného vo vlakoch. Myslí si to odchádzajúci generálny riaditeľ a predseda predstavenstva ZSSK Pavel Kravec. Výška cien v osobnej preprave pri úprave vlani v novembri bola podľa neho nastavená tak, aby sa udržala výhľadovo aspoň na tri roky. „Cestovné je spravodlivé, pretože cestujúci platí len za precestovaný kilometer, neplatí za úseky, ako to bolo predtým, pričom dochádzalo k špekulatívnemu nákupu cestovných lístkov,“ uviedol v utorok Kravec pri hodnotení jeden a pol ročného pôsobenia na čele štátneho železničného osobného dopravcu. Cestovné vo vlakoch vlani podľa spoločnosti vzrástlo priemerne o 10 %, na kratších vzdialenostiach sa však zvýšilo oveľa výraznejšie.

Ministerstvo dopravy má podľa Kravca pripravený návrh novej koncepcie dopravnej obslužnosti Slovenska a Železničná spoločnosť Slovensko ju rozpracováva do konkrétnej podoby. Verejná vlaková a autobusová doprava nie sú pritom doposiaľ dostatočne koordinované z hľadiska financovania ani prevádzky. V prípade železničnej dopravy by malo platiť, že pravidelná taktová doprava bude zavedená tam, kde je to možné. „Čím pravidelnejšia doprava, tým viacej cestujúcich je na ňu naučených a tým viacej cestujúcich ju využíva,“ povedal Kravec o prednosti taktovej prepravy. V oblastiach s nízkym počtom obyvateľov podľa neho taktová preprava nebude možná a zostane platiť súčasný cestovný poriadok, keď vlaky jazdia len podľa potreby ráno, na obed a večer.

„Pre budúci grafikon sa pripravuje napríklad zahustenie taktovej dopravy IC vlakmi medzi Bratislavou a Košicami na dvojhodinový takt,“ povedal ďalej Kravec. Takisto sa podľa neho pripravuje zahustenie taktovej dopravy napríklad medzi Bratislavou a Trnavou, Šaľou a Kútmi či medzi Popradom a Košicami. Železničiari pritom počítajú s obslužnosťou pre jednotlivé pásma. Napríklad vlak z Kútov do Malaciek bude stáť na každej zastávke, ale v Malackách si cestujúci prestúpia na zrýchlený vlak a ten zastaví už len v Bratislave a opačne.

O prípadnom ďalšom rušení či obmedzovaní vlakových spojov je podľa Kravca predčasné hovoriť. Predpokladá, že keby na niektorých tratiach bol znížený rozsah železničnej dopravy, zároveň by mohla vzrásť cestná doprava. „Niekde máme súbežnosť obidvoch druhov dopráv a chodíme vyťažení pol na pol,“ povedal Kravec s tým, že bude potrebné dohodnúť sa na optimalizácii ich využitia.

Súvisiace články

Aktuálne správy