Obchodné reťazce a farmári musia spolupracovať

Pridajte názor  Zdroj: SITA

17. 4. 2012 - Slovenské výrobky sú podľa prvého viceprezidenta Zväzu obchodu a cestovného ruchu Františka Ťapuša kvalitné, ale častokrát nevedia konkurovať zahraničným producentom. Jedným z dôvodov je podľa neho aj diskriminácia slovenských farmárov v porovnaní s poľnohospodármi zo starých členských štátov EÚ pri rozdeľovaní agrodotácií

Ak chce Slovensko zvýšiť predaj domácich výrobkov, musí zlepšiť situáciu v poľnohospodárstve tak, aby boli slovenskí výrobcovia potravín a farmári konkurencieschopní. "Ak poľnohospodárstvo neprodukuje dostatok kvalitnej a lacnej suroviny pre potravinársky priemysel, nemôže byť na trhu dostatok konkurencieschopných kvalitných potravinárskych výrobkov," uviedol na utorkovej tlačovej konferencii prvý viceprezident Zväzu obchodu a cestovného ruchu (ZOCR) SR František Ťapuš. Slovenské výrobky sú podľa neho kvalitné, ale častokrát nevedia konkurovať zahraničným producentom. Jedným z dôvodov je podľa neho aj diskriminácia slovenských farmárov v porovnaní s poľnohospodármi zo starých členských štátov EÚ pri rozdeľovaní agrodotácií, čo znižuje náklady na výrobu potravín v týchto štátov a v konečnom dôsledku aj ceny výrobkov.

"Slovenskí výrobcovia vedia vyrobiť kvalitné produkty, musia byť však aj konkurencieschopní," myslí si aj predseda predstavenstva Coop Jednota Slovensko Gabriel Csollár. Zároveň je podľa jeho slov potrebné zabrániť vstupu nekvalitných výrobkov na slovenský trh. "Máme veľa skúseností o tom, že čo je zahraničné, je dobré, ale nie to, čo sa privezie na Slovensko," myslí si Csollár. Slovensko sa podľa neho stáva častokrát "smetiskom" nekvalitných tovarov.

Člen predstavenstva spoločnosti Tesco Stores Michal Dyttert doplnil, že pri zvýšení predaja domácich výrobkov je taktiež potrebné, aby boli slovenskí prvovýrobcovia aktívnejší. "Boríme sa však s tým, že mnoho slovenských dodávateľov nemá ambíciu zapojiť sa do niektorých z našich vzdelávacích programov," konštatoval Dyttert. Doteraz sa pritom podľa neho zapojili len dvaja výrobcovia. Producenti navyše podľa neho nie sú schopní dodať dostatočne veľké objemy základných produktov ako mliečne výrobky, ovocie, zelenina, mäso. "Vo všetkých týchto oblastiach je problém nakúpiť naozaj kvalitné a konkurencieschopné výrobky," dodal Dyttert.