Slovenská pošta vlani znížila stratu medziročne o 39,5 %

Slovenská pošta, a.s. v minulom roku zaznamenala stratu 7,83 mil. eur pred zdanením a 7,57 mil. eur po zdanení. Výnosy spoločnosti dosiahli 298,67 mil. eur a medziročne klesli o 3,2 %.

Slovenská pošta, a.s. vlani hospodárila so stratou 7,83 mil. eur pred zdanením, respektíve 7,57 mil. eur po zdanení. Stratu pred zdanením tak znížila o 39,5 % oproti roku 2010. Ako v piatok informovala hovorkyňa Slovenskej pošty Bela Lisáková agentúru SITA, v porovnaní s plánovanou stratou 11,91 mil. eur pred zdanením dosiahla spoločnosť lepší výsledok o 34,3 %. Plánovanú stratu 12,91 mil. eur po zdanení pritom znížila o 41,4 %. Slovenská pošta naposledy dosiahla pozitívny výsledok v roku 2009, keď dosiahla zisk 2,54 mil. eur pred zdanením a 132 tis. eur pred zdanením.

Zlepšenie plánovaného výsledku hospodárenia sa pošte podarilo najmä vďaka zníženiu spotreby materiálov, spotrebovaných služieb, energií a osobných nákladov a prekročeniu plánu výnosov v oblasti neuniverzálnych služieb, medzinárodného poštového styku a peňažných služieb. „Naša snaha priblížiť Slovenskú poštu späť k čiernym číslam bola úspešná. Ak budeme pokračovať v takomto trende znižovania straty a vďaka novým službám budeme generovať výnosy, očakávame, že sa nám podarí zmeniť negatívne hospodárenie na zisk v horizonte najneskôr týchto dvoch rokov,“ vyhlásila generálna riaditeľka Slovenskej pošty Marcela Hrdá.

Výnosy Slovenskej pošty vlani dosiahli 298,67 mil. eur, čo je medziročne menej o 3,2 %. Výnosy z hlavnej činnosti v objeme 271,29 mil. eur klesli rovnakou mierou. Náklady spoločnosti klesli o 4,67 % na takmer 306,5 mil. eur. Podstatnú časť tvorili osobné náklady v objeme 158,96 mil. eur pri poklese o 1,3 %. Pošta mala ku koncu minulého roka v priemernom prepočítanom počte 14 240 zamestnancov a ich priemerná mzda za vlaňajšok dosiahla 635 eur. Spoločnosť v uplynulom roku investovala 18,35 mil. eur.

Slovenská pošta v minulom roku prijala, prepravila a doručila spolu 284,67 mil. listových a balíkových zásielok 1. a 2. triedy, reklamných adresovaných zásielok a poštových peňažných poukazov. Ich počet tak medziročne klesol takmer o 10 %, keďže v roku 2010 doručila spolu 315,54 mil. zásielok a peňažných poukazov. Zákazníci vlani podali na poskytnuté služby pošty 60 730 reklamácií, čo je o 6 440 reklamácií alebo o 9,6 % menej ako v roku 2010.

„V priebehu roka 2011 sme sledovali dodržanie noriem kvality prepravy zásielok, pričom pri listoch 2. triedy, balíkoch 1. a 2. triedy a poštových poukazov na adresu 2. triedy bol zaznamenaný nárast kvality,“ uviedla Lisáková. Výrazne sa podľa nej zlepšila kvalita doručovania balíkov 2. triedy, keď pri norme doručenia 95,5 % pošta dosiahla úroveň 99,34%. Medziročne sa tento podiel zvýšil o 2,84 %. Doručovanie balíkov 1. triedy dosiahlo podiel 98,03 %. Slovenská pošta pôsobí od začiatku tohto roka v plne liberalizovanom prostredí. Hlavným cieľom štátnej firmy v tomto roku je poskytovanie nových elektronických služieb.

Slovenská pošta vznikla ako štátny podnik 1. januára 1993 a začiatkom októbra 2004 sa pretransformovala na akciovú spoločnosť. Jej stopercentným vlastníkom je štát prostredníctvom Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR. Spoločnosť eviduje základné imanie 214,3 mil. eur. Slovenská pošta na základe licencie s platnosťou do konca roka 2012 zabezpečuje zo zákona univerzálnu poštovú službu, čo znamená, že je povinná doručovať zásielky do všetkých sídiel minimálne jedenkrát denne a za primeranú cenu. Od svojho vzniku hospodári samostatne a nedostáva dotácie zo štátneho rozpočtu.

Súvisiace články

Aktuálne správy