ŽSR asi nestihnú načas vyhodnotiť podmienky v spornom tendri

Železnice Slovenskej republiky pravdepodobne požiadajú Úrad pre verejné obstarávanie o predĺženie 30-dňovej lehoty, v ktorej majú opätovne vyhodnotiť splnenie podmienok účasti uchádzačov v tendri na Wmodernizáciu trate Zlatovce - Trenčianska Teplá.

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) nemusia v určenom čase stihnúť opätovne vyhodnotiť splnenie podmienok účasti uchádzačov vo vyše dva roky trvajúcom tendri na modernizáciu 12-kilometrovej trate Zlatovce – Trenčianska Teplá. V takom prípade zrejme požiadajú Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) o predĺženie 30-dňovej lehoty, v ktorej majú na základe jeho rozhodnutia zo 17. februára znovu posúdiť, či jednotliví účastníci tendra splnili požadované podmienky. Potvrdil to generálny riaditeľ ŽSR Vladimír Ľupták na stredajšej tlačovej besede s tým, že komisia, ktorá má tendrové podmienky vyhodnotiť, zasadne v stredu 7. marca prvý raz.

„Čo sa týka termínov, do 30 dní sme viazaní Úradom pre verejné obstarávanie vyhodnotiť splnenie podmienok účasti. Podklady k celej súťaži boli na súde, čiže sme museli požiadať súd, aby nám dal podklady, takže komisia si dnes sadne prvý raz,“ povedal Ľupták. Z tohto dôvodu je podľa neho ťažké za 30 dní splniť požiadavku ÚVO a pripustil, že požiadajú úrad o predĺženie lehoty na vyhodnotenie splnenia podmienok účasti v železničnom tendri. „Vzhľadom k tomu, že tretia etapa modernizácie (Zlatovce – Trenčianska Teplá) už dlhodobo nie je len v rukách ŽSR, ale vstúpil do nej aktívne aj Úrad pre verejné obstarávanie a prebieha niekoľko súdnych sporov, ťažko je garantovať ukončenie súťaže,“ dodal Ľupták.

Stav okolo modernizácie trate pri Trenčíne označil minister dopravy Ján Figeľ (KDH) za veľmi zložitý, očakáva však, že komisia v ŽSR zvládne svoju úlohu tak, aby mohlo byť v tendri prijaté konečné rozhodnutie. „Môj častý odkaz bol, aby nezarábali súdy alebo právnici viac, než majú zarábať robotníci, stavebné firmy. Teda nie obštrukcia je to vítané alebo potrebné, ale naopak, konštruktívny prístup od obstarávateľa počnúc cez súťažiacich, Úrad pre verejné obstarávanie ako istého rozhodcu až po definitívny kontrakt a realizáciu stavby,“ dodal minister dopravy.

Pre problémy s uzavretím tendra a meškaním začiatku prác pri obnove trate Zlatovce – Trenčianska Teplá podľa šéfa ŽSR nebude ohrozené financovanie modernizácie na ďalších úsekoch železnice z európskych peňazí. „Nevidím zatiaľ výraznú možnosť ohrozenia čerpania zdrojov Európskej únie. ŽSR čerpajú na sto percent to, čo zatiaľ mohli čerpať. Prebieha prvá, druhá, štvrtá a piata etapa modernizácie, máme rozpracované projekty v rámci iných prioritných osí,“ vyhlásil

Alternatívou modernizácie trenčianskeho úseku železnice je podľa Ľuptáka obnova 9-kilometrového úseku Beluša – Púchov, pre ktorú ŽSR v stredu uzavreli zmluvu o vykonaní prác so združením v zložení OHL ŽS, a.s. Brno a Váhostav – SK, a.s. Žilina. ŽSR pripravili aj ďalšie infraštruktúrne projekty pre využívanie európskych peňazí. Začali tendre na obnovu trate Považská Teplá – Žilina, na stavbu terminálu intermodálnej prepravy v Košiciach či na prvú etapu prác v rámci projektu prepojenia železničného koridoru TEN-T s letiskom a železničnou sieťou v Bratislave. V príprave je aj tender na prvú časť výstavby terminálu v Bratislave.

„Naším zámerom je, samozrejme, využiť celý zostávajúci rámec Operačného programu Doprava. Som presvedčený, že sa dá a má využiť. Je to zodpovednosť za granty pre Slovenskú republiku,“ uviedol Figeľ. Rôzne projekty v železničnej a cestnej doprave sú podľa neho rozbehnuté tak, aby 90 % všetkých financií v programe doprava mohlo byť zazmluvnených do konca tohto roka. „Cieľom je nielen zazmluvniť, ale zrealizovať diela tak, aby v roku 2015 všetky financie v Operačnom programe Doprava mohli byť využité. Je to úroveň celkovo 3,8 mld. eur,“ uzavrel Figeľ.

Trnavská firma TSS Grade spochybňovala priebeh súťaže na modernizáciu trate Zlatovce – Trenčianska Teplá, žiadala jej opätovné vyhodnotenie a poukázala na rozpor v referenciách, ktoré v tendri použil uchádzač s najlacnejšou ponukou. Skupina Skanska navrhla vykonanie prác za najnižšiu cenu, a to okolo 201 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty, a TSS Grade predložila druhú najlacnejšiu ponuku za takmer 245 mil. eur. Pôvodná predpokladaná cena prác bola vyše 296 mil. eur. Stavebné práce na trati Zlatovce – Trenčianska Teplá majú byť spolufinancované z Kohézneho fondu Európskej únie a zo štátneho rozpočtu cez Operačný program Doprava a trvať majú tri roky a štyri mesiace. Ak tender neskončí a práce nezačnú do leta, respektíve nebudú ukončené v roku 2015, bude ohrozené využitie európskych zdrojov na financovanie tohto projektu v terajšom programovom období.

Súvisiace články

Aktuálne správy