Daňová správa podľa poslancov skolabovala, idú na prieskum

Aktuálne problémy daňovej správy ako aj dôvody súčasnej situácie chcú poslanci parlamentného finančného výboru preskúmať na piatkovom poslaneckom prieskume. Rovnako vo štvrtok požiadali o kontrolu Najvyšší kontrolný úrad SR či Úrad vlády SR.

Správa „DANE: Daňová správa podľa poslancov skolabovala, idú na prieskum“, rozšírená o ďalšie informácie v treťom a desiatom odseku.

BRATISLAVA 16. februára (SITA) – Informačný systém daňovej správy podľa opozičných poslancov skolaboval. Ministerstvo financií však tvrdí, že len nepracuje optimálne a do konca februára bude plne funkčný. Poslanci si aktuálny stav, ako aj dôvody súčasnej situácie preveria už tento piatok od deviatej hodiny ráno na poslaneckom prieskume na jednom z bratislavských daňových úradov. Rovnako sa poslanci vo štvrtok po viac ako dvojhodinovom rokovaní parlamentného výboru pre financie a rozpočet jednohlasne zhodli na tom, že kontrolu dodržiavania zákona v rámci finančnej správy má vykonať Najvyšší kontrolný úrad SR a o okamžitú kontrolu požiadali aj vedúceho Úradu vlády SR.

Ministerstvo financií vidí za súčasnými problémami informačného systému daňovej správy nesúčinnosť firmy Novitech, ktorá dodávala systém pre daňovú správu v minulosti a podľa rezortu si nesplnila povinnosti. Ministerstvo financií preto podľa štátneho tajomníka Vladimíra Tvarošku pripravuje na firmu žalobu. Právnymi prostriedkami sa chce podľa vyjadrenia generálneho riaditeľa spoločnosti Jozefa Baluna brániť aj samotný Novitech. Štvrtkového rokovania finančného výboru sa zúčastnila aj jedna z pracovníčok daňovej správy Zuzana Nerušilová, podľa ktorej musia napríklad pracovníci na daňových úradoch spracovávať nadmerné odpočty dane z pridanej hodnoty (DPH) ručne. Daňová správa si pritom podľa jej slov neplní niektoré svoje povinnosti a pracovníci nemôžu plnohodnotne pracovať. Podpredseda Smeru-SD Peter Kažimír na rokovaní výboru upozornil, že súčasné spracovanie nadmerných odpočtov DPH môže byť protizákonné.

Finančné riaditeľstvo SR tvrdí, že ich zamestnanci zákon neporušili. „Správcovia mali k dispozícii tlačové zostavy z daňového informačného systému, z ktorých sa dal objektívne posúdiť stav nedoplatkov,“ uvádza riaditeľstvo vo svojom stanovisku. V poslednej fáze vracania nadmerných odpočtov bol podľa Finančného riaditeľstva sprístupnený aj informačný systém.

Ručné spracovávanie nadmerných odpočtov označil štátny tajomník rezortu financií Vladimír Tvaroška za nie optimálny stav, ale po rokovaní výboru vylúčil zlyhanie ministerstva financií. „Podľa informácii, ktoré mám z finančnej správy, informačný systém nabieha a do konca februára bude funkčný,“ povedal po rokovaní výboru Tvaroška. Nový systém by pritom mal byť podľa jeho slov lepší ako ten, ktorý daňová správa používala.

Poslanci výboru chceli od zástupcu ministerstva financií počuť na rokovaní aj to, či štátu nevzniknú pri súčasných problémoch pri prechode z jedného informačného systému na druhý škody. Pôvodný informačný systém daňová správa pritom prestala používať 9. januára tohto roka. „Z fungovania nového informačného systému budú pre štát plynúť oveľa väčšie výhody, ako by vznikli prípadné náklady, ktoré sú spojené s touto migráciou,“ uviedol v reakcii na otázky poslancov Tvaroška.

Súčasné fungovanie daňovej správy podrobili vo výbore tvrdej kritike poslanci opozičného Smeru-SD. Poslanec strany Ján Počiatek kritizoval okrem iného to, že rezort financií mení informačný systém bez záložného riešenia a výsledok podľa jeho slov je, že finančná správa skolabovala. Podpredseda strany Peter Kažimír upozornil, že vzhľadom na aktuálne fungujúci systém vratiek DPH môžu stovky zamestnancov daňovej správy porušovať zákon. K žiadosti o poslanecký prieskum aj preto pripojil zoznam otázok, na ktoré by mali predstavitelia finančnej správy zodpovedať.

O problémoch na sekcií daní na Finančnom riaditeľstve SR, ktoré vzniklo začiatkom tohto roku zlúčením daňových a colných úradov, informovala tento týždeň v utorok strana SaS. Finančná správa sa podľa predstaviteľov strany nachádza v chaose a je blízko kolapsu. SaS kritizovala najmä to, že firmám nie sú vyplácané preplatky na dani z pridanej hodnoty a zároveň nedostávajú potrebné potvrdenia.

Finančné riaditeľstvo SR však tieto tvrdenia odmietlo a považuje ich za súčasť politických hier s cieľom využiť súčasnú situáciu transformujúcej sa novovzniknutej finančnej správy. Aktuálne problémy podľa riaditeľstva súvisia s postupným zjednocovaním 102 starých samostatných informačných systémov do jedného od začiatku tohto roka. „V súvislosti s prechodom na nové moduly informačných systémov nastal v niekoľkých prípadoch časový posun, ktorý v súčasnosti spôsobuje mierne oneskorenie vrátenia preplatkov DPH zo strany finančnej správy,“ uviedlo v stanovisku finančné riaditeľstvo. Problém s vyplácaním preplatkov na dani sa pritom má týkať menej ako jedného percenta firiem, ktoré majú pri vzniku preplatku zákonné právo požiadať o vrátenie finančných prostriedkov.

Riaditeľstvo tiež za súčasný stav viní Novitech, ktorý údajne nie je ochotný spolupracovať pri zjednocovaní informačných systémov. „Situácia v spojitosti s neposkytnutím dostatočnej súčinnosti od dlhoročného zmluvného partnera pre tak významnú inštitúciu štátu, ako je finančná správa, spôsobili nemožnosť vytvoriť integračné rozhranie medzi starým a novým konsolidovaným systémom,“ uviedlo finančné riaditeľstvo vo štvrtkovom vyhlásení. Novitech mal navyše pri rokovaniach o integrácii systémov žiadať, aby finančné riaditeľstvo podpísalo nevýhodné dodatky k zmluvám. „Za uvedeného stavu k vzájomnej dohode neprišlo, pretože nová požiadavka znamenala pre finančnú správu ďalšie investície,“ tvrdí riaditeľstvo. Vzhľadom na neochotu spoločnosti Novitech muselo Finančné riaditeľstvo podľa jeho vyjadrenia pristúpiť k náhradnému riešeniu, kedy migráciu registra daňových subjektov zabezpečili jeho vlastní pracovníci.

Ministerstvo financií SR podľa utorňajšieho stanoviska vidí za aktuálnou kampaňou namierenou proti Finančnému riaditeľstvu SR pôvodného dodávateľa informačných systémov pre daňovú správu, ktorý po aktuálnej transformácii finančnej správy prišiel o zákazky.

Finančné riaditeľstvo SR informovalo, že má pripravené tlačivá na rok 2012. Konkrétne ide o tlačivá k dani z motorových vozidiel, DPH a jednotlivé výkazy za rok 2012. Elektronické podania pre DPH za rok 2012, prehľady a mesačné výkazy budú dostupné od 17. februára. „Tlačivá budú dostupné na PKI, EZU a eDANE. Daň z príjmov fyzických a právnických osôb bude dostupná v priebehu desiatich dní,“ uviedlo Finančné riaditeľstvo SR vo svojom stanovisku.

Súvisiace články

Aktuálne správy