Najnižšiu cenu na D1 Dubná Skala – Turany navrhol Váhostav

Spoločnosť Váhostav - SK, a.s. chce naprojektovať a postaviť diaľnicu Dubná Skala - Turany pri Martine za 137,75 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Je to o 59 % menej ako predpokladaná cena 334,72 mil. eur. Národná diaľničná spoločnosť, a.s. otvorila v spomínanom tendri spolu šesť ponúk.

Spoločnosť Váhostav – SK, a.s. navrhla najnižšiu cenu v tendri na výstavbu diaľnice D1 Dubná Skala – Turany. Šestnásť a pol kilometrový diaľničný úsek pri Martine chce žilinská firma naprojektovať a postaviť za 137,75 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Je to o 59 % menej v porovnaní s predpokladanou cenou 334,72 mil. eur. Podľa neoficiálnych informácií agentúry SITA Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. v stredu otvorila spolu šesť ponúk a všetky sú nižšie ako odhadované náklady. Štátna diaľničná spoločnosť odmietla informovať nielen o predložených ponukách, ale aj o tom, koľko ponúk od uchádzačov dostala s tým, že jej to neumožňuje zákon o verejnom obstarávaní.

Druhú najnižšiu cenu v diaľničnom tendri navrhla taliansko-slovenská skupina firiem Impregilo a Dúha, a.s. Prešov, a to 152,68 mil. eur. Nasleduje združenie spoločností Doprastav, a.s. a Strabag, s.r.o. s ponukou 171,82 mil. eur. Česká spoločnosť OHL ŽS, a.s. predložila cenu 184,04 mil. eur, slovensko-české konzorcium Eurovia SK, a.s. Košice, Eurovia CS, a.s. a Stavby mostov Slovakia, a.s. Banská Bystrica navrhlo ponuku 184,69 mil. eur a spoločnosti Skanska SK, a.s. a Skanska CZ, a.s. 262,29 mil. eur.

NDS predlžila pôvodný termín na otváranie ponúk v tendri na diaľnicu Dubná Skala – Turany z 2. augusta na 17. augusta pre veľké množstvo otázok záujemcov o vysvetlenie podmienok účasti. Diaľnica má byť financovaná z európskych zdrojov a štátneho rozpočtu cez Operačný program Doprava. Výstavba je plánovaná na 1 100 dní, čiže tri roky, pričom práce mali pôvodne začať v auguste tohto roka a trvať do leta 2014.

Diaľnica začne na území Vrútok, kde nadviaže na ďalší pripravovaný úsek Višňové – Dubná Skala. Koniec úseku bude v križovatke s cestou prvej triedy, odkiaľ má pokračovať úsek diaľnice Turany – Hubová. Súčasťou stavby bude diaľničný privádzač Martin v dĺžke 1,8 kilometra a štyri mimoúrovňové križovatky. Jednou z podmienok účasti v tendri je, že uchádzači museli postaviť najmenej dve diaľničné stavby minimálne po 50 mil. eur.

Váhostav spolu s firmou Bögl a Krýsl, k.s. už získal zákazku na výstavbu prvej časti diaľnice Jánovce – Jablonov za necelých 60 mil. eur. Predpokladaná cena za výstavbu západnej, 9-kilometrovej časti diaľnice pri Levoči bola takmer 95 mil. eur. Stavebné práce na tomto úseku začali 20. júna, v deň, keď bola podpísaná zmluva medzi NDS a úspešným združením.

Diaľničná spoločnosť v súčasnosti vyhodnocuje ponuky v tendri na projektovanie a výstavbu diaľnice D1 Fričovce – Svinia. Z desiatich predložených ponúk navrhla najnižšiu cenu skupina firiem HANT BA DS, a.s. Považská Bystrica a cestné stavby Liptovský Mikuláš, spol. s r.o., a to 99,95 mil. eur. Je to viac ako dvakrát menej oproti predpokladanej cene 213,19 mil. eur. Práce mali začať v septembri tohto roku a trvať viac ako tri roky do konca roka 2014.

V súčasnosti beží aj opakovaný tender na výstavbu druhej, východnej časti diaľnice Jánovce – Jablonov v dĺžke 9,5 kilometra. Plánovaný termín na predloženie a otváranie ponúk je 13. septembra. Predpokladaná cena za vypracovanie projektu a výstavbu tejto diaľnice dosahuje 270,482 mil. eur. Práce sú plánované na tri roky. Súčasťou diaľnice sa stane dvojrúrový tunel Šibenik v dĺžke 635,5 metrov.

Súvisiace články

Aktuálne správy